شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس وبلاگ و آدرس ‌های پست‌ها را به شیعیان و اهل‌سنتی که می‌شناسید بفرستید

پربازدیدترین مطالب
امام رضا (ع) به رأس الجالوت (عالم بزرگ یهودی) رو کرد و فرمود : تو از من سؤال می کنی یا من از تو سؤال کنم ؟

رأس الجالوت : من سؤال می کنم و هیچ دلیلی از تو نمی پذیرم مگر این که از تورات باشد یا حداقل از انجیل (که غیر از کتاب خودتان است) یا از زبور داوود یا آن چه در صحف ابراهیم و موسی آمده است .

امام رضا (ع) این شرط را پذیرفت و فرمود : غیر از آن چه گفتی ، از من قبول نکن !

رأس الجالوت : از کجا نبوت محمد (ص) را ثابت می کنی ؟

امام رضا (ع) : موسی بن عمران و عیسی بن مریم و داوود پیامبران بزرگ خدا به آن شهادت داده اند !

رأس الجالوت : شهادت موسی را از کجا اثبات می کنی ؟

امام رضا (ع) : آیا می دانی که موسی به بنی اسرائیل گفت : به زودی پیامبری از فرزندان برادران شما می آید ؛ سخن او را بشنوید و کلامش را تصدیق کنید .

آیا برای بنی اسرائیل برادرانی جز فرزندان اسماعیل وجود دارد ؟ لابد می دانی اسرائیل فرزند اسحاق و اسحاق برادر اسماعیل است و هر دو فرزندان ابراهیم اند .

رأس الجالوت : درست است . این سخن موسی است .

امام رضا (ع) : آیا از برادران بنی اسرائیل (از دودمان اسماعیل) کسی غیر از محمد (ص) ظهور کرده است ؟

رأس الجالوت : نه .

امام رضا (ع) : آیا همین برای تو کافی نیست ؟

رأس الجالوت : خوب است ولی دوست دارم شاهد دیگری از تورات بیاوری .

امام رضا (ع) : آیا انکار می کنی که تورات می گوید : نوری از طرف سینا آمد و کوه ساعیر را روشن ساخت و از کوه فاران هویدا گشت ؟

رأس الجالوت : این جمله را می دانم اما تفسیرش چیست ؟

امام رضا (ع) : نوری که از طرف سینا آمد ، واضح است همان وحی است که بر موسی بن عمران در طور سینا نازل شد و اما روشن شدن کوه ساعیر اشاره به همان کوهی است که در آن جا بر عیسی بن مریم وحی شد و منظور از کوه فاران کوهی است در اطراف مکه که با مکه یک روز فاصله دارد .

آن گاه امام رضا (ع) به جمله هایی از کتاب اشعیای نبی و حیقوق نبی استدلال فرمود و سپس اضافه کرد : داوود نیز در زیورش می گوید : خداوندا کسی را مبعوث کن که سنت را بعد از فترت احیا کند . آیا کسی را سراغ داری جز محمد (ص) که این کار را انجام داده باشد ؟

رأس الجالوت : چه مانعی دارد که این شخص عیسی بوده باشد ؟

امام رضا (ع) : آیا تو نمی دانی که عیسی هرگز با سنت تورات مخالف نبود و همواره آیین آن را تایید می کرد ؟ در انجیل نیز آمده است که فارقلیطا بعد از او (مسیح) می آید و همه چیز را برای شما تفسیر می کند .

رأس الجالوت : بله . می دانم .


امام رضا (ع) : از همه این ها گذشته ، من از تو سؤالی دارم ؛ بگو ببینم پیامبرت موسی بن عمران به چه دلیل فرستاده خدا بوده است ؟

رأس الجالوت : او کارهای خارق العاده ای انجام داده که هیچ یک از انبیای پیشین انجام نداده اند .

امام رضا (ع) : مثلا چه کاری ؟

رأس الجالوت : مثلا شکافتن دریا ، تبدیل عصا به مار عظیم ، ضربه زدن به سنگ و جاری شدن چشمه ها از آن ، ید بیضا و امثال آن .

امام رضا (ع) : راست می گویی ، این ها دلیل خوبی بر نبوت اوست . آیا هر کس که دست به خارق عادتی زند که دیگران از انجام مثل آن ناتوان باشند و دعوی نبوت کند ، نباید پذیرفت ؟!

رأس الجالوت : نه ؛ زیرا موسی نظیر نداشت . اگر کسی همان معجزاتی را بیاورد که موسی آورده است ، باید پذیرفت و گرنه لازم نیست .

امام رضا (ع) : پس چگونه پیامبران پیشین را که قبل از موسی آمدند ، پذیرفته اید ، در حالی که نه دریا را شکافتند و نه دوازده چشمه آب از سنگ بیرون آوردند و ید بیضایی هم مانند موسی نداشتند و عصا را نیز به مار عظیم تبدیل نکردند ؟

رأس الجالوت (سخن خود را تغییر داد و گفت) : من گفتم هرگاه کسی خارق عادتی انجام دهد که مردم از انجام مثل آن عاجز باشند را باید پذیرفت ، هر چند مثل معجزه موسی نباشد .

امام رضا (ع) : پس چرا به نبوت حضرت مسیح اقرار نمی کنید که مردگان را زنده می کرد و افراد نابینا و بیماران صعب العلاج را شفا می داد ؟

رأس الجالوت : می گویند چنین کارهایی کرده است ولی ما هرگز ندیده ایم !

امام رضا (ع) : آیا معجزات موسی را با چشم خود دیده ای ؟ آیا غیر این است که افراد موثق از یاران موسی خبر داده اند و این خبر به طور متواتر به ما رسیده است ؟

رأس الجالوت : نه .

امام رضا (ع) : بنابراین اگر همین اخبار متواتر از معجزات مسیح خبر دهد چگونه ممکن است نبوت او را تصدیق نکنید ؟

رأس الجالوت در این جا جوابی نداشت که بدهد .

امام رضا (ع) : کار محمد (ص) نیز چنین است . او یتیم و فقیر و درس نخوانده بود اما قرآنی آورد که اسرار تاریخ انبیای پیشین دقیقا در آن تبیین شده و از حوادث گذشته و آینده خبر داده است و نیز پیامبر (ص) از آن چه مردم در خانه های خود می گفتند یا انجام می دادند پرده بر می داشت و بسیاری معجزات دیگر .

در این جا رأس الجالوت از سخن باز ماند !

همان گونه که ملاحظه می کنید امام رضا (ع) به شیوه های مختلفی استدلال می کند . نخست به دلیل نقلی استدلال می فرماید و سپس به دلیل عقلی ؛ یعنی مساله به اعجاز متوسل می شود . بزرگ یهود نیز ناچار می شود هر دو را بپذیرد و در برابر آن تسلیم گردد .

برای دیدن سایر مناظرات امامان به این صفحه بروید:

http://14mah.blog.ir/post/34

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">