شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس وبلاگ و آدرس ‌های پست‌ها را به شیعیان و اهل‌سنتی که می‌شناسید بفرستید

پربازدیدترین مطالب
هارون الرشید ، امام کاظم (ع) را از مدینه به بغداد آورد و به احتجاج نشست .

هارون الرشید : می‏ خواهم از شما چیز هایی بپرسم که مدتی است در ذهنم جولان می‌دهد و تا کنون از کسی نپرسیده‏ ام . به من گفته ‏اند که شما هرگز دروغ نمی‏گویید  ،جواب مرا درست و راست‏ بفرمایید .

امام کاظم (ع) : اگر من آزادی بیان داشته باشم ، تو را از آنچه می ‏دانم در زمینه‏ پرسشت آگاه خواهم کرد .

هارون الرشید : در بیان آزاد هستید ، هر چه می‏ خواهید بفرمایید .

هارون الرشید : و اما نخستین پرسش من ؛ چرا شما و مردم ، معتقد هستید که شما فرزندان ابو طالب از ما فرزندان عباس برترید ؟ در حالی که ما و شما از یک درختیم . ابو طالب و عباس هر دو عمو های پیامبر (ص) بودند و از جهت‏ خویشاوندی با پیامبر ، با هم فرقی ندارند .

امام کاظم (ع) : ما از شما به پیامبر (ص) نزدیکتریم .

هارون الرشید : چگونه ؟

امام کاظم (ع) : چون پدر ما ابو طالب با پدر رسول اکرم (ص) برادر تنی (پدر و مادر یکی) بودند ولی عباس برادر ناتنی (تنها از سوی مادر) بود .

هارون الرشید : پرسش دیگر ؛ چرا شما مدعی هستید که از پیامبر (ص) ارث هم می‏برید ؟ در حالی که می ‏دانیم هنگامی که پیامبر (ص) رحلت کرد عمویش عباس (پدر ما) زنده بود اما عموی دیگرش ابو طالب (پدر شما) زنده نبود و معلوم است که تا عمو زنده است ، ارث به پسر عمو نمی‏ رسد .

امام کاظم (ع) : آیا آزادی بیان دارم .

هارون الرشید : در آغاز سخن ، گفتم دارید .

امام کاظم (ع) : علی بن ابیطالب (ع) می‏ فرمایند : با بودن اولاد ، جز پدر و مادر و زن و شوهر ، دیگران ارث نمی‏ برند و با بودن اولاد برای عمو نه در قرآن و نه در روایات ، ارثی ثابت نشده است .
پس آنان که عمو را در حکم پدر می‏دانند از پیش خود می‏ گویند و حرفشان مبنایی ندارد (پس با بودن حضرت زهرا (س) که فرزند رسول الله (ص) است ، به عموی او عباس ارث نمی‏رسد.)
مضافا آنکه از پیامبر (ص) در مورد علی -درود خدا بر او- نقل‏ شده است که : «اقضاکم علی‏» ، علی بهترین قاضی شماست و نیز از عمر بن خطاب نقل شده است که : «علی اقضانا» علی بهترین قضاوت کننده‏ ماست .
و این جمله ، عنوان جامعی است که برای حضرت علی (ع) به اثبات رسیده ، زیرا همه‏ دانش هایی که پیامبر (ص) ، اصحاب خود را با آنها ستوده از قبیل علم قرآن و علم احکام و مطلق علم ، همه در مفهوم و معنای قضاوت اسلامی ، جمع است و وقتی می‏ گوییم علی در قضاوت از همه بالاتر است‏ یعنی در همه‏ علوم از دیگران بالاتر است .
(پس گفتار امام علی (ع) که می‏ گوید : با بودن اولاد ، عمو ارث نمی برد ، حجت است و باید آن را بپذیریم نه این گفته که عمو در حکم پدر است را ، زیرا به تصریح پیامبر (ص) ، علی (ع) از دیگران به احکام دین آشناتر است.)

هارون الرشید : پرسش دیگر ؛ چرا شما اجازه می‏ دهید مردم شما را به پیامبر نسبت‏ بدهند و بگویند : فرزندان رسول خدا (ص) ؟
در صورتی که شما فرزندان علی (ع) هستید ، زیرا هر کس به پدر خود نسبت داده می‏ شود (نه به مادر) و پیامبر (ص) جد مادری شماست .

امام کاظم (ع) : اگر پیامبر (ص) زنده شده و از دختر تو خواستگاری کند ، به او می‏ دهی ؟

هارون الرشید : سبحان الله ، چرا ندهم ؟ بلکه در آن صورت بر عرب و عجم و قریش ، افتخار هم خواهم کرد .

امام کاظم (ع) : اما اگر پیامبر (ص) زنده شود از دختر من خواستگاری نخواهد کرد و من هم نخواهم داد .

هارون الرشید : چرا ؟

امام کاظم (ع) : چون او پدر من است (و لو از طرف مادر) ولی پدر تو نیست . (پس من می‏ توانم خود را فرزند رسول خدا (ص) بدانم.)

هارون الرشید : پس چرا شما خود را ذریه‏ رسول خدا (ص) می‏دانید ؟ حال آنکه ذریه از سوی پسر است نه از سوی دختر .

امام کاظم (ع) : مرا از پاسخ این پرسش معاف دار .

هارون الرشید : نه ، باید پاسخ بفرمایید و از قرآن دلیل بیاورید .

امام کاظم (ع) : «...و من ذریته داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون و کذلک نجزی المحسنین و زکریا و یحیی و عیسی» (سوره انعام - آیه 84)

امام (ع) ادامه داد : اکنون می‏ پرسم که عیسی که در این آیه ذریه‏ ابراهیم به شمار آمده ، آیا از سوی پدر به او منسوب است‏ یا از سوی مادر ؟

هارون الرشید : به نص قرآن ، عیسی پدر نداشته است .

امام کاظم (ع) : پس از سوی مادر ، ذریه نامیده شده است . ما نیز از سوی مادرمان فاطمه (س) ، ذریه‏ پیامبر (ص) محسوب می‏ شویم . آیا آیه‏ دیگر بخوانم ؟

هارون الرشید : بخوانید !

امام کاظم (ع) : آیه‏ مباهله را می‏ خوانم : «فمن حاجک فیه من بعد ما جائک من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم و نسائنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله علی الکاذبین» (سوره آل عمران - آیه 61)

هیچ کس ادعا نکرده است که پیامبر (ص) در مباهله با مسیحیان نجران جز علی (ع) و فاطمه (س) و حسن (ع) و حسین (ع) ، کس دیگری را برای مباهله با خود برده باشد ، پس مصداق ابنائنا (پسرانمان را) در آیه‏ مزبور ، حسن (ع) و حسین (ع) هستند ، با اینکه آنها از سوی مادر به پیامبر منسوبند و فرزندان دختر آن گرامی‏ اند .

هارون الرشید : از ما چیزی نمی‏ خواهید ؟

امام کاظم (ع) : نه ، فقط می‏ خواهم به خانه‏ خویش باز گردم .

هارون الرشید : در این مورد باید فکر کنیم !

برای دیدن سایر مناظرات امامان به این صفحه بروید:

http://14mah.blog.ir/post/34

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">