شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس وبلاگ و آدرس ‌های پست‌ها را به شیعیان و اهل‌سنتی که می‌شناسید بفرستید

پربازدیدترین مطالب

امام جواد (ع) نخستین امامى بود که در خرد سالى به منصب امامت رسید و به همین دلیل دشمنان در علم او شک داشتند.

مامون در نظر داشت برای اینکه متوجه اندازه علمیت امام شود جلسه مناظره ای بین او و دانشمندان تشکیل دهد ولی بزرگان بنى عباس اجتماع کردند و با لحن اعتراض آمیزى به مامون گفتند: این جوان خردسال است و از علم و دانش بهره ‏اى ندارد و ارزش مناظره ندارد.

مامون گفت: شما این خاندان را نمی ‏شناسید، کوچک و بزرگ این ها بهره عظیمى از علم و دانش دارند و چنانچه حرف من مورد قبول شما نیست او را آزمایش کنید و مرد دانشمندى را که خود قبول دارید بیاورید تا با این جوان بحث کند و صدق گفتار من روشن گردد.

عباسیان از میان دانشمندان، «یحیى بن اکثم‏» را (به دلیل شهرت علمى وى) انتخاب کردند و مامون جلسه‏ اى براى سنجش میزان علم و آگاهى امام جواد ترتیب داد.

«یحیى بن اکثم‏» تصور می کرد امام جواد (ع) به خاطر خردسال بودنش علمی ندارد و به همین دلیل می خواست با یک سوال ، امام جواد (ع) را شکست دهد!

در مجلس مناظره ، یحیى بن اکثم رو به مامون کرد و گفت: اجازه می ‏دهى سؤالى از این جوان بنمایم؟

مامون گفت: از خود او اجازه بگیر.

یحیى از امام جواد اجازه گرفت.

امام فرمود: هر چه می ‏خواهى بپرس.

یحیى با غرور گفت: درباره شخصى که محرم بوده و در آن حال حیوانى را شکار کرده است، چه می ‏گویید؟

امام جواد (ع) فرمود: آیا این شخص، شکار را در حل (خارج از محدوده حرم) کشته است ‏یا در حرم؟ عالم به حکم حرمت ‏شکار در حال احرام بوده یا جاهل؟ عمدا کشته یا به خطا؟ آزاد بوده یا برده؟ صغیر بوده یا کبیر؟ براى اولین بار چنین کارى کرده یا براى چندمین بار؟ شکار او از پرندگان بوده یا غیر پرنده؟ از حیوانات کوچک بوده یا بزرگ؟ باز هم از انجام چنین کارى ابا ندارد یا از کرده خود پشیمان است؟ در شب شکار کرده یا در روز؟ در احرام عمره بوده یا احرام حج؟

یحیى بن اکثم از این همه فروع که امام براى این مسئله مطرح نمود، متحیر شد و آثار ناتوانى و زبونى در چهره ‏اش آشکار گردید و زبانش به لکنت افتاد به طورى که حضار مجلس ناتوانى او را در مقابل آن حضرت نیک دریافتند.

مامون گفت: خداى را بر این نعمت ‏سپاسگزارم که آنچه من اندیشیده بودم همان شد.

سپس به بستگان و افراد خاندان خود نظر انداخت و گفت: آیا اکنون آنچه را که نمی ‏پذیرفتید دانستید؟

حکم شکار در حالات گوناگون توسط محرم

 
آنگاه پس از مذاکراتى که در مجلس صورت گرفت، مردم پراکنده گشتند و جز نزدیکان خلیفه، کسى در مجلس نماند. مامون رو به امام جواد (ع)کرد و گفت: خوب است احکام هر یک از فروعى را که در مورد کشتن صید در حال احرام مطرح کردید، بیان کنید تا استفاده کنیم. امام جواد (ع) فرمود: بلى، اگر شخص محرم در حل (خارج از حرم) شکار کند و شکار از پرندگان بزرگ باشد، کفاره ‏اش یک گوسفند است و اگر در حرم بکشد کفاره ‏اش دو برابر است; و اگر جوجه پرنده ‏اى را در بیرون حرم بکشد کفاره ‏اش یک بره است که تازه از شیر گرفته شده باشد، و اگر آن را در حرم بکشد هم بره و هم قیمت آن جوجه را باید بدهد; و اگر شکار از حیوانات وحشى باشد، چنانچه گورخر باشد کفاره ‏اش یک گاو است و اگر شتر مرغ باشد کفاره ‏اش یک شتر است و اگر آهو باشد کفاره آن یک گوسفند است و اگر هر یک از اینها را در حرم بکشد کفاره ‏اش دو برابر می ‏شود.

و اگر شخص محرم کارى بکند که قربانى بر او واجب شود، اگر در احرام حج‏ باشد باید قربانى را در «منى‏» ذبح کند و اگر در احرام عمره باشد باید آن را در «مکه‏» قربانى کند. کفاره شکار براى عالم و جاهل به حکم، یکسان است; منتها در صورت عمد، (علاوه بر وجوب کفاره) گناه نیز کرده است، ولى در صورت خطا، گناه از او برداشته شده است. کفاره شخص آزاد بر عهده خود او است و کفاره برده به عهده صاحب او است و بر صغیر کفاره نیست ولى بر کبیر واجب است و عذاب آخرت از کسى که از کرده‏اش پشیمان است ‏برداشته مى ‏شود، ولى آنکه پشیمان نیست کیفر خواهد شد.

قاضى القضات مبهوت شد

مامون گفت: احسنت اى ابا جعفر! خدا به تو نیکى کند! حال خوب است ‏شما نیز از یحیى بن اکثم سؤالى بکنید همان طور که او از شما پرسید.

در این هنگام امام جواد (ع) به یحیى فرمود: بپرسم؟

یحیى گفت: اختیار با شماست فدایت ‏شوم، اگر توانستم پاسخ مى ‏گویم و گرنه از شما بهره ‏مند مى ‏شوم.

امام جواد (ع) فرمود: به من بگو در مورد مردى که در بامداد به زنى نگاه ‏مى ‏کند و آن نگاه حرام است، و چون روز بالا مى ‏آید آن زن بر او حلال مى ‏شود، و چون ظهر مى ‏شود باز بر او حرام مى ‏شود، و چون وقت عصر مى ‏رسد بر او حلال مى ‏گردد، و چون آفتاب غروب مى ‏کند بر او حرام مى ‏شود، و چون وقت عشاء مى ‏شود بر او حلال مى ‏گردد، و چون شب به نیمه مى ‏رسد بر او حرام مى ‏شود، و به هنگام طلوع فجر بر وى حلال مى ‏گردد؟ این چگونه زنى است و با چه چیز حلال و حرام مى ‏شود؟

یحیى گفت: نه، به خدا قسم من به پاسخ این پرسش راه نمى ‏برم، و سبب حرام و حلال شدن آن زن را نمى‏ دانم، اگر صلاح مى ‏دانید از جواب آن، ما را مطلع سازید.

امام جواد (ع) فرمود: این زن، کنیز مردى بوده است. در بامدادان، مرد بیگانه ‏اى به او نگاه مى ‏کند و آن نگاه حرام بود، چون روز بالا مى ‏آید، کنیز را از صاحبش مى‏ خرد و بر او حلال مى ‏شود، چون ظهر مى شود او را آزاد مى ‏کند و بر او حرام مى ‏گردد، چون عصر فرا مى ‏رسد او را به حباله نکاح خود در مى ‏آورد و بر او حلال مى ‏شود، به هنگام مغرب او را «ظهار» مى ‏کند و بر او حرام مى ‏شود، موقع عشا کفاره ظهار مى ‏دهد و مجددا بر او حلال مى ‏شود چون نیمى از شب مى‏ گذرد او را طلاق مى ‏دهد و بر او حرام مى ‏شود و هنگام طلوع فجر رجوع مى‏ کند و زن بر او حلال مى ‏گردد.


برای دیدن سایر مناظرات امامان به این صفحه بروید:

http://14mah.blog.ir/post/34

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">