شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس وبلاگ و آدرس ‌های پست‌ها را به شیعیان و اهل‌سنتی که می‌شناسید بفرستید

پربازدیدترین مطالب

# مذهب شیعه اعتقادی به تحریف قرآن ندارد.

# اما اهل سنت روایات متعددی مبنی بر تحریف قرآن دارند.


وهابیون و بعضا اهل سنت همواره شیعه را متهم به تحریف قرآن می نمایند!

ما ثابت می کنیم خود اهل سنت و وهابی ها روایات متعددی در کتاب هایشان مبنی بر تحریف قرآن دارند!

و در ادامه ثابت می کنیم اعتقاد علمای مشهور اهل سنت این است که قرآن تحریف نشده.


ابتدا روایات متعدد در کتب اهل سنت و وهابی ها مبنی بر تحریف قرآن را ببینید.

14 مورد از تحریف قرآن در کتب اهل سنت (کلیک کنید)


علمای بزرگ شیعه تحریف قرآن را رد می کنند.


شیخ صدوق (متوفای380هـ)

اعتقادنا أنّ القرآن الذی أنزله الله علی نبیّه هو ما بین الدفتین و هو ما فی ایدی الناس

قرآنی که خدا بر پیغمبرش نازل کرده همین قرآن در اختیار مردم است.

شرح باب حادی‌عشر ، ص93


شیخ مفید (متوفای413هـ)

قد قال جماعة من اهل الإمامیة أنّه لم‌ینقص من کلمة و لا من آیة و لا من سورة و لکن حذف ما کان مثبتاً فی مصحف امیرالمؤمنین من تأویله و تفسیر معانیه علی حقیقة تنزیله

هیچ کلمه و آیه و سوره‌ای از قرآن کم نشده است ؛ بله ، ما معتقدیم آنچه که در قرآن امیرالمؤمنین بوده حذف شده که عبارت بودند از مطالبی که حضرت حقیقت تأویل و تفسیر آیات را بیان فرموده بود که مربوط به خود آیات نمی‌شد.

اوائل المقالات ، ص54 تا56


سید مرتضی علم الهدی (متوفای 436 هـ)

ابن حجر عسقلانی به نقل از ابن حزم آندلسی می نویسد:

وکان امامیا لکنه یکفر من زعم ان القرآن بدل أو زید فیه أو نقص منه

سید مرتضی امامی بود و معتقد بود کسی که معتقد شود از قرآن چیزی کم شده یا به آن افزوده شده یا چیزی از آن تبدیل شده است ، کافر است.

لسان المیزان - ج 4 ص 223

www.shiaonlinelibrary.com/الکتب/3344_لسان-المیزان-ج-٤/الصفحة_0?pageno=223


شیخ طوسی ( متوفای 460 هـ)

زیاده و نقصان در کلام خداوند راه ندارد زیرا اجماع قائم است که به قرآن چیزی اضافه نشده است و مسلمانان معتقدند که از آن چیزی کم نشده است ،  و مذهب ما همین است ( بعد میگوید) روایاتی در کتب شیعه و سنی آمده است که دلالت بر نقصان بسیاری از آیات و نقل بعضی از آن از جایی بجای دیگر میکند ، اما چون روایات همه خبر واحد هستند و موجب علم نمی شوند ، عمل به آنها ممکن نیست و بهتر است که از آنها اعراض شود و اگر امکان تأویل نبودطرد شوند ، و اگر آن روایات صحیح السند هم باشند باز موجب طعن در قرآن نخواهند شد ، زیرا که صحت آن مورد اتفاق همه مسلمانان است.

التبیان - ج 1 ص 3

www.shiaonlinelibrary.com/الکتب/2341_التبیان-الشیخ-الطوسی-ج-١/الصفحة_0?pageno=3#top


شیخ طبرسی ( متوفای 548 هـ)

الکلام فی زیادة القرآن ونقصانه. أما الزیادة فیه فمجمع على بطلانها، وأما النقصان منه فقد روى جماعة من أصحابنا وقوم من حشویة العامة أن فی القرآن تغییرا أو نقصانا، والصحیح من مذهب أصحابنا خلافه

تفسیر الآلوسی - ج1، ص24

http://islamport.com/d/1/tfs/1/58/3120.html


سید بن طاووس ( متوفای 664 هـ)

إن رأی الإمامیة هو عدم التحریف

قرآن کریم مصون از زیاده و نقصان است.

سعد السعود صفحه 192


علامه حلی (متوفای 726 هـ)

الحقّ أنّه لا تبدیل ولا تأخیر ولا تقدیم فیه ، وأنّه لم یزد ولم ینقص ، ونعوذ بالله تعالى من أن یُعْتَقَد مثل ذلک وأمثال ذلک ، فإنّه یُوجِب التطرّق إلى معجزة الرسول (ص) المنقولة بالتواتر

حق آنست که در قرآن کریم تبدیل و تقدیم و تأخیری واقع نشده است و پناه میبرم به خداوند از کسی که معتقد باشد بر وقوع تحریف ،  زیرا که موجب شک میشود در معجز? رسول علیه و آله السلام که نقل آن متواتر است.

اجوبة المسائل المهناویة صفحه 121


شیخ زین الدین بیاضی عاملی (متوفای 877 هـ)

علم بالضرورة تواتر القرآن بجملته وتفاصیله ، وکان التشدید فی حفظه أتم ، حتى نازعوا فی أسماء السّور والتفسیرات. وإنما اشتغل الأکثر عن فظه بالتفکر فی معانیه وأحکامه ، ولو زید فیه أو نقص لعلمه کلّ عاقل وإن لم یحفظه ، لمخالفة فصاحته وأسلوبه

تواتر قرآن جملةً و تفصیلاً معلوم است و اگر چیزی به آن اضافه یا از آن کم میشد هر عاقلی متوجه می گردید حتی اگر حافظ قرآن هم نمی بود  ، به جهت مخالفت با اسلوب و فصاحت قرآن.

الصراط المستقیم - ج 1 ص 45


شیخ فتح الله کاشانی (متوفای 988 هـ)

وی در رابطه با روایاتی که دال بر نقص قرآن است میگوید :

اگر حدیثی بر خلاف دلیل یا سنت متواتر یا اجماع بود و تأویلش ممکن نبود و امکان حمل بر وجوه دیگر را نداشت ، واجب است طرح و اعراض از آن.

تفسیر منهج الصادقین ، مقدمه کتاب و در ذیل آیه إنا له لحافظون


سید نور الله شوشتری (متوفای 1019 هـ)

ما نسب إلى الشیعة الإمامیة من وقوع التغییر فی القرآن لیس مما قول به جمهور الإمامیة إنما قال به شرذمة قلیلة منهم، لا اعتداد بهم فیما بینهم.

آلاء الرحمن ص 25


شیخ بهایی (متوفای 1030 هـ)

الصحیح إن القرآن العظیم محفوظ من ذلک زیادة کان أو نقصانا، وما اشتهر بین العلماء من إسقاط اسم أمیر المؤمنین علیه السلام فی بعض المواضع فهو غیر معتبر عند العلماء والمتتبع للتاریخ والأخبار والآثار یعلم بأن القرآن ثابت بغایة التواتر وبنقل الآلاف من الصحابة، وأن القرآن الکریم کان مجموعا فی عهد الرسول

آلاء الرحمن ص 26


علامه تونی (متوفای 1071 هـ)

والمشهور أنّه محفوظ ومضبوط کما انزل ، لم یتبّدل ولم یتغیّر ، حفظه الحکیم الخبیر ، قال الله تعالى : ( إنّا نحن نزّلنا الذکر وإنّا له لحافظون)

مشهور آنست که قرآن کریم محفوظ و مضبوط است همانطوریکه نازل شده است و خداوند حکیم حافظ آنست چنانکه فرمود : (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون)

الوافیة فی الاصول صفحه 148


فیض کاشانی (متوفای 1091 هـ)

أن خبر التحریف مخالف لکتاب الله، مکذب له فیجب رده والحکم بفساده وتأویله

تفسیر الصافی - ج 1 ص 51


شیخ حر عاملی (متوفای 1104 هـ)

والمتتبع للتاریخ والأخبار والآثار یعلم یقینا بأن القرآن ثابت بغایة التواتر وبنقل الآلاف من الصحابة، وأن القرآن کان مجموعا مؤلفا فی عهد الرسول

هرکسی که در اخبار و آثار تتبع و تحقیق کند ،علم قطعی پیدا میکند که قرآن کریم اعلی درجه از درجات تواتر را دارا است و هزاران نفر از صحابه آنرا حفظ و قرائت کرده اند و در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جمع شده و به صورت کتاب بود.

الفصول المهمة فی تألیف الامة - ص 166


علامه مجلسی (متوفای 1111 هـ)

در ردّ اخبار دلالت کننده بر نقصان میگوید :

إنّ الأخبار التی جاءت بذلک أخبار آحاد لا یقطع على الله تعالى بصحّتها

این اخبار ، اخبار آحاد هستند و قطع به صحت آنها پیدا نمی شود.

بحار الانوار جلد 89 صفحه 75


شیخ جعفر کاشف الغطاء (متوفای 1228 هـ)

لا ریب فی أنّ القرآن محفوظ من النقصان بحفظ الملک الدّیان ، کما دلّ علیه صریح الفرقان وإجماع العلماء فی جمیع الأزمان

شکی نیست که قرآن کریم محفوظ از نقصان بحفظ خداوند دیان است همانطوریکه صریح قرآن و اجماع علما بر این نکته دلالت دارد.

کشف الغطاء کتاب القرآن - ص 299


شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء ( متوفای 1373 هـ)

وإنّ الکتاب الموجود فی أیدی المسلمین هو الکتاب الذی أنزله الله إلیه للإعجاز والتحدّی ولتعلیم الأحکام وتمییز الحلال من الحرام ، وإنّه لا نقص فیه ولا تحریف ولا زیادة ، وعلى هذا إجماعهم.
ومن ذهب منهم أو من غیرهم من فرق المسلمین إلى موجود نقص فیه أو تحریف فهو مخطئ یردّه نصّ الکتاب العظیم ( إنّا نحن نزّلنا الذکر وإنّا له لحافظون ).
والأخبار الواردة من طرقنا أو طرقهم الظاهرة فی نقصه أو تحریفه ضعیفة شاذّة ، وأخبار آحاد لا تفید علماً ولا عملاً ، فإمّا أن تؤوّل بنحو من الإعتبار أو یضرب بها الجدار.

کتاب موجود در دست مسلمانان همان کتابیست که خداوند متعال آنرا برای تحدی و اعجاز و تعلیم احکام و تمییز حلال از حرام نازل فرمود ، در این کتاب نه چیزی اضافه و نه از آن کم شده است و نه تحریف در آن راه دارد و بر این مطلب اجماع مسلمین است.

اگر کسی ادعا کند که قرآن تحریف شده یا از آن چیزی کم شده است ، خطا کرده است و این آیه مبارکه (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون) او را رد میکند.

و احادیثی که از طریق شیعه و سنی نقل شده در نقص یا تحریف قرآن ، احادیث شاذ و ضعیف و اخبار آحاد هستند که موجب علم و عمل نخواهد شد ، پس باید تأویل یا به دیوار زده شود.

اصل الشیعة و اصولها - صفحه 101 و 102


سید شرف الدین موسوی (متوفای 1377 هـ)

فإنّ القرآن العظیم والذکر الحکیم متواتر من طرقنا بجمیع آیاته وکلماته وسائر حروفه وحرکاته وسکناته تواتراً قطعیاً عن أئمّة الهدى من أهل البیت : لا یرتاب فی ذلک إلاّ معتوه ، وأئمّة أهل البیت کلّهم أجمعون رفعوه إلى جدّهم رسول الله (ص) عن الله تعالى ، وهذا أیضاً ممّا لا ریب فیه. ظواهر القرآن الحکیم فضلاً عن نصوصه أبلغ حجج الله تعالى ، وأقوى أدلّة أهل الحق بحکم الضرورة الأولیّة من مذهب الإمامیّة ، وصحاحهم فی ذلک متواترة من طریق العترة الطاهرة ، ولذلک تراهم یضربون بظواهر الصحاح ـ المخالفة للقرآن ـ عرض الجدار ولا یأبهون بها  عملاً بأوامر أئمّتهم. وکان القرآن مجموعاً أیام النبی (ص) على ما هو علیه الآن من الترتیب والتنسیق فی آیاته وسوره وسائر کلماته وحروفه ، بلا زیادة ولا نقصان ، ولا تقدیم ولا تأخیر ، ولا تبدیل ولا تغییر.

قرآن عظیم و ذکر حکیم از طرف ما متواتر است به جمیع آیات و کلمات و سائر حروف وحرکات و سکنات به تواتر قطعی از امامان اهل بیت علیهم السلام و هیچ کس در آن شک ندارد و ائمه اهل بیت نیز از جدشان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و آن بزرگوار از خداوند متعال نقل کرده است و در این هم جای شکی نیست ، ظواهر و نصوص قرآن همه حجتهای خداوند و دلیل اهل حق است بحکم ضرورت اولیه از مذهب امامیه ، روایات صحیحه نیز در این زمینه بنحو متواتر از طریق عترت طاهره سلام الله علیهم زیاد نقل شده است ، و لذا شیعیان هر روایت مخالف قرآن را حتی اگر صحیح هم باشد ، به دیوار میزنند و به آن اعتباری قائل نمی شوند ، و قرآن کریم در زمان خود رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جمع شد همانطوری که الان هست بدون کوچک ترین تغییر و زیاده و نقصان.

جوبة مسائل جارالله - صفحه 28 و 37


امام خمینی (متوفای 1409 هـ)

إن الواقف على عنایة المسلمین بجمع الکتاب وحفظه وضبطه قراءة وکتابة، یعترف ببطلان تلک المزعمة " التحریف "، وأنه لا ینبغی أن یرکن إلیها ذو مسکة، وما وردت فیه من الأخبار، بین ضعیف لا یستدل به، إلى مجعول یلوح منه أمارات الجعل، إلى غریب یقضی منه العجب، إلى صحیح یدل على أن مضمونه تأویل الکتاب وتفسیره.

کسی که مطلع باشد بر توجه مسلمانان به جمع ، حفظ ، ضبط ، کتابت و  قرائت قرآن متوجه خواهد شد که روایات دلالت کننده بر تحریف باطل است زیرا آن روایات یا ضعیف است و استدلال به آنها صحیح نیست و یا جعلی و ساختگی است که علامات جعل و ساختگی بودن در آنها کاملا مشخص است ، یا غریب است که موجب تعجب میشود ، و اگر صحیح بود باید تأویل شود.

تهذیب الاصول - جلد 2 صفحه 165


آیت الله العظمی خویی (متوفای 1413 هـ)

معروف بین مسلمانان عدم وقوع تحریف در قرآن است و اینکه قرآن موجود در نزد ما همان قرآن منزل بر نبی اعظم صلی الله علیه و آله و سلم است و بر این مطلب بسیاری از اعلام از جمله رئیس المحدثین مرحوم صدوق بن بابویه تصریح نموده اند و قول به عدم تحریف را از معتقدات امامیه حساب کرده اند.

البیان صفحه 200

در جای دیگر می فرماید :  قصه تحریف قرآن جزء خرافات و خیالات است و به تحریف قائل نمیشود مگر کسی که عقلش ناقص باشد یا درست تأمل و تفکر نکرده باشد یا اینکه بخاطر علاقه اش به قول به تحریف معتقد به آن شده باشد زیرا که علاقه به چیزی انسان را کور و کر میکند اما آدم عاقل منصف متدبر شکی در باطل بودن یا خرافاتی بودن تحریف ندارد.

البیان صفحه 259


علمای اهل سنت هم شیعه را از اعتقاد به تحریف بری می دانند.


شیخ محمد أبوزهره

القرآن بإجماع المسلمین هو حجة الإسلام الأولی و هو مصدر له ، و هو سجل شریعته ، و هو الذی یشتمل علی کلها و قد حفظه الله تعالی الی یوم الدین کما وعد سبحانه اذ قال : «انا نحن نزلنا الذکر و إنا له لحافظون» و إن إخواننا الامامیة علی اختلاف منازعهم یرونه کما یراه کل مؤمنین.

قران به اجماع مسلمین اولین حجت اسلام و مصدر اسلام است و شناسنامه شریعت اسلام هست و خدا به حفظش وعده داده است و برادران امامیه هم به همین معتقد هستند.

الامام الصادق - ص296


دکتر محمد عبدالله دراز

و مهما یکن من أمر فإن هذا المصحف هو الوحید المتداول فی العالم الاسلامی ، بما فیه فرق الشیعة ، و منذ ثلاثة عشر قرناً من الزمان ، و نذکر هنا رأی الشیعة الامامیةـ أهم فرق الشیعة

همین مصحف تنها مصحف متداول است و ان قول شیعه امامیه هست.

مدخل إلی القرآن الکریم - ص 39-40


شیخ رحمت الله الهندی الکیروانی

القرآن المجید عند جمهور علماء الشیعة الامامیة الاثنی عشریة محفوظ من التغییر و التبدیل، و من قال منهم بوقوع النقصان فیه، فقوله مردود غیر مقبول عندهم . اظهار الحق .

قران مجید نزد همه علمای شیعه امامیه اثنی عشریه از تغییر و تبدیل محفوظاست و هر کس که نقصان در قران را قبول داشته باشد نظرش مردود و غیر مقبول نزد شیعه است.

کتاب إظهار الحق - ص 438-440

http://14mah.parsiblog.com/Posts/550


شیخ محمد الغزالی

سمعت من هؤلاء یقول فی مجلس علم : إنّ للشیعة قرآنا آخر یزید و ینقص عن قرآننا المعروف فقلت له : أین هذا القرآن ؟ و لماذا لم یطّلع الإنس و الجن علی نسخة منه خلال هذا الدهر الطویل ؟ لماذا یساق هذا الافتراء... و لماذا هذا الکتاب علی الناس و علی الوحی .

از بعضی از این وهابی‌ها در یک مجلسی علمی شنیدم که می‌گفت : شیعیان یک قرآنی دارند که نسبت به قرآنی که ما داریم برخی از آیات را ندارد و برخی از آیاتی هم دارند که ما نداریم . من به او گفتم : این قرآنی که می‌گوئید ، کجاست ؟ چطور قرآنی این چنینی در طول چهارده قرن نزد شیعه است ولی نه انسانی و نه جنّی تا به حال بر این قرآن اطلاع پیدا نکرده است ؟ چرا این افتراء را در میان مردم پخش می‌کنی ؟ چرا چنین افترائی بر شیعه و بر وحی قرآن مطرح می‌کنی ؟

دفاع عن العقیدة و الشریعة ، ص 253 ، 264 طبع مصر عام 1975 الطبعة الرابعة


استاد محمد المدینی

و أما أن الامامیة یعتقدون نقص القرآن،  فمعاذ الله . إنما هی روایات رویت فی کتبهم ، کما روی مثلها فی کتبنا  و اهل التحقیق من الفریقین قد زیّفوها ، و بینوا بطلانها و لیس فی الشیعة الإمامیةأو الزیدیه من یعتقد ذلک کما أنه لیس فی السنة من یعتقده.

آیا شیعه معتقد به نقص قرآن است ؟ به خدا پناه می‌بریم ، معاذلله شیعه امامیه معتقد به نقص قران نیستندو هرچه نقل شده روایاتی است که در کتب آن ها صرفاً نقل شده روایاتی هست که همانند آن در کتاب ما هم ذکر شده است. که و اهل تحقیق از شیعه و سنی این روایات را ردّ کرده‌اند و بطلان این روایات را ثابت کرده‌اند و کسی از شیعه و زیدیه را من نمی‌بینم که معتقد باشد این روایات جزو سنت پیغمبر است.

مجلة رسالة الاسلام، شماره 4، سال11، ص383_382


البهنساوی _ متفکران اخوان المسلمین 

إنّ الشیعة الجعفریة الاثنی عشریة یرون کفر من حرّف القرآن الذی أجمعت علیه الأمة منذ صدر الاسلام ... و إنّ المصحف الموجود بین أهل السنة هو نفسه الموجود فی مساجد و بیوت الشیعة.

شیعه جعفریه اثنی عشری هرکس را که قرن را تحریف کند کافر می دانند و مصحف موجود در مساجد و خانه های شیعه همان قران موجود بین اهل سنت می باشد.

السنة المفتری علیها - ص60


مصطفی الرافعی

و القرآن الکریم هو الموجود الآن بأیدی الناس من غیر زیادة و لا نقصان . و ما ورد من أن الشیعة الامامیة یقولون بأن القرآن قد اعتراه النقص ... هذا الادّعاء أنکره مجموع علماء الشیعة الأعلام... .
فالقرآن الکریم اذن هو عصب الدولة الاسلامیة ، تتفق مذاهب أهل السنة مع مذهب الشیعة الامامیةعلی قداسته و وجوب الأخذ به . و هو نسخة موحدة لا تختلف فی حرف و لا رسم لدی السنة و الشیعة الامامیة فی مختلف دیارهم و أمصارهم

قران کریمی که الان بین مسلمین هست نه زیاد شده و نه کم شده اینکه به شیعه نسبت اعتقاد به نقصان قران می دهند مجموع علمای شیعه انکار کرده اند پس قران کریم تنها نسخه قران است نه در حرف و نه در رسم هیچ اختلافی ندارد.

اسلامنا، ص75


دکتر علی عبدالواحد وافی

یعتقد الشیعة الجعفریةکما یعتقد أهل السنة، أن القرآن الکریم هو کلام الله عز وجل المنزل علی رسوله المنقول بالتواتر و المدوّن بین دفتی المصحف بسورةو آیاته المرتبة بتوقیف من الرسول صلوات الله و سلامه علیه، و أنه الجامع لأصول الاسلام عقائده و شرایعه و أخلاقه، و الخلاف بیننا و بینهم فی هذا الصدد یتمثل فی أمور شکلیة و جانبیة لا تمس النص القرآنی بزیادة و لانقص و لا تحریف و لاتبدیل، و لا تثریب علیهم فی اعتقادها.

عقیده شیعه همان عقیده اهل سنت است که این قرآن همان قرآن نازل شده بر پیغمبر است که بین دو جلد قرار داده شده اختلاف بین ما شکلی و جانبی است و بر سر تحریف قران از زیادی و نقص و تحریف و تبدیل نیست. و بر شیعه از یان جهت هیچ اشکالی وارد نیست.

بین الشیعة و أهل السنة، ص35


و محمد باقر سجودی ، کارشناس شبکه ی وهابی کلمه هم می گوید شیعیان اعتقادی به تحریف قرآن ندارند.

http://www.aparat.com/v/Znm0d


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">