شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس وبلاگ و آدرس ‌های پست‌ها را به شیعیان و اهل‌سنتی که می‌شناسید بفرستید

پربازدیدترین مطالب

عمر بن خطاب و فتوای سجده بر پشت (باسن) نمازگذار جلویی !

(اثبات از کتب اهل سنت)


یکی از فتواهای عجیب خلیفه دوم جواز سجده بر پشت مأموم جلوتر بوده است و گفته‌اند که در صورت ازدحام جمعیت و نبود محل سجده، شخص می‌تواند بر پشت مأمومی که در صف جلوتر حضور دارد، سجده نماید!!!

حتی گاهی در مکه و مدینه دیده می‌شود که نمازگزاران وهابی بر پشت فرد جلوتر از خودشان سجده می‌کنند!


روایات اهل سنت از عمر در این زمینه :

روایات فراوانی در این باره وجود دارد که ما به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

==================

حدثنا أبو داود قال حدثنا سلام عن سماک بن حرب عن سیار بن المعرور قال سمعت عمر بن الخطاب یخطب وهو یقول یا أیها الناس إن رسول الله صلى الله علیه وسلم بنى هذا المسجد ونحن معه والمهاجرون والأنصار فإذا اشتد الزحام فلیسجد الرجل على ظهر أخیه

از عمر شنیدم که بر روی منبر می گفت : ای مردم ، رسول خدا (ص) این مسجد را که بنا کرد ، ما و مهاجر و انصار بودیم (و جا فراوان بود و الان چنین نیست) پس اگر شلوغی به شما فشار آورد ، شخص بر روی پشت برادر خویش سجده کند !

مسند الطیالسی  ج 1   ص 13 ش 70

==================

عبد الرزاق عن الثوری عن أبی إسحاق عن الشعبی أن عمر قال إن اشتد الزحام یوم الجمعة فلیسجد أحدکم على ظهر أخیه.

عمر گفت : وقتی که در روز جمعه شلوغ شد ، باید که بر روی پشت برادر خود سجده کنید !

مصنف عبد الرزاق  ج 1   ص 398

==================

عبد الرزاق عن معمر عن الاعمش عن مسیب بن رافع أن عمر بن الخطاب قال من اشتد علیه الحر یوم الجمعة فی المسجد فلیصل على ثوبه ومن زحمه الناس فلیسجد على ظهر أخیه

عمر گفت : هر کس که در روز جمعه گرما بر او فشار آورد ، روی لباس خویش سجده کند ، و کسی که مردم به او فشار آوردند ( و جا برای سجده نداشت) روی پشت برادر خود سجده کند !

شبیه همین روایت در آدرس های ذیل نیز آمده است :

مصنف عبد الرزاق  ج 3   ص 234

مصنف ابن أبی شیبة  ج 1   ص 237

مصنف ابن أبی شیبة  ج 1   ص 237 ش  2720و 2726

مسند أحمد بن حنبل  ج 1   ص 32 ش 217

معرفة السنن والآثار  ج 2   ص 470 ش 1676


تصحیح سند این روایت توسط اهل سنت :

==================

ابن جمعه حزامی ، این روایـت را صحیح می داند :

2878 - عن عمر بن الخطاب رضی الله عنه ، قال : " إذا اشتد الزحام فلیسجد أحدکم على ظهر أخیه " رواه البیهقی بإسناد صحیح .

خلاصة الاحکام فی مهمات السنن وقواعد الاسلام  ج 2   ص 815 ، اسم المؤلف:  یحیى بن مری بن حسن بن حسین بن محمد بن جمعة بن حزام الحزامی، الحورانی، أبو زکریا، محیی الدین الدمشقی الشافعی  الوفاة: 24 / 676 هـ  ، دار النشر : مؤسسة الرسالة  - لبنان - بیروت  - 1418هـ - 1997م  ، الطبعة : الاولى  ، تحقیق : حققه وخرج أحادیثه: حسین إسماعیل الجمل

==================

طبلاوی شافعی نیز می گوید :

وعنه أیضا إذا اشتد الزحام فلیسجد أحدکم على ظهر أخیه رواه البیهقی أیضا بإسناد صحیح

تحفة المحتاج  ج 1   ص 529

==================

ابن ملقن انصاری نیز می گوید :

أثر عمر إذا زحم أحدکم فی صلاته فلیسجد على ظهر أخیه رواه البیهقی بإسناد صحیح

خلاصة البدر المنیر فی تخریج کتاب الشرح الکبیر للرافعی ج 1   ص 529، اسم المؤلف:  عمر بن علی بن الملقن الأنصاری الوفاة: 804 ، دار النشر : مکتبة الرشد - الریاض - 1410 ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : حمدی عبد المجید إسماعیل السلفی

==================

البانی نیز می گوید :

قوله تحت عنوان : الصلاة فی الزحام : " روى أحمد والبیهقی عن سیار قال : سمعت عمر وهو یخطب یقول . . " الحدیث

و فیه قول عمر : " فإذا اشتد الزحام فلیسجد الرجل منکم على ظهر أخیه " ...  قلت : لکن هذه الفقرة من قول عمر قد أخرجها عبد الرزاق ( 5465 و5469 ) من طریقین آخرین عنه الأول فهما صحیح والآخر منقطع لکن وصله البیهقی وإسناده صحیح

این کلام در ذیل عنوان «نماز در شلوغی» آمده است ، و احمد و بیهقی از سیار روایت کرده اند که عمر سخنرانی می کرد و گفت ... :

و در این روایت آمده است «وقتی که خیلی شلوغ شد ، باید که بر روی پشت برادرتان سجده کنید»...

من (البانی) می گویم : که این قسمت از کلام عمر را عبد الرزاق با دو سند آورده است که اولین آنها صحیح است و دومی منقطع ولی بیهقی همان سند منقطع را نیز موصول آورده است و سند او صحیح است .

تمام المنة البانی ج 1 ص 341 (مکتبة شاملة) ذیل شماره 138


فتاوای علمای اهل سنت بر طبق این روایات

==================

شافعی با استناد به این روایات می گوید :

قال الشافعی وإسحاق إذا أمکنه أن یضع کفیه بالأرض سجد على ظهر أخیه فإن لم یمکنه أن یضع کفیه بالأرض انتظر حتى یرفع القوم رؤوسهم ثم یسجد وکذلک قال أصحاب الرأی

شافعی و اسحاق گفته اند که وقتی توانست دست خود را روی زمین بگذارد ، روی پشت برادر خود سجده کند ، اما اگر نتوانست دست خود را روی زمین بگذارد ، منتظر شود که مردم سر خود را بالا بیاورند و سپس سجده کند . اصحاب رای نیز چنین گفته اند .

اختلاف العلماء  ج 1   ص 58 ، اسم المؤلف:  محمد بن نصر المروزی أبو عبد الله الوفاة: 294 ، دار النشر : عالم الکتب - بیروت - 1406 ، الطبعة : الثانیة ، تحقیق : صبحی السامرائی

==================

همچنین ابوبکر نیشابوری می گوید :

قال أبو بکر : اختلف أهل العلم فی المرء لا یقدر على السجود على الأرض من الزحام ، فقالت طائفة : یسجد على ظهر أخیه ، کذلک قال عمر بن الخطاب أمیر المؤمنین.

اهل علم در حکم کسی به خاطر شلوغی قدرت سجده بر روی زمین نداشت ، اختلاف کرده اند . گروهی گفته اند که بر روی پشت برادر خود سجده کند و امیر المومنین! عمر بن خطاب چنین گفته است !

الأوسط فی السنن والإجماع والاختلاف ج 4   ص 103 ، اسم المؤلف:  أبی بکر محمد بن إبراهیم بن المنذر النیسابوری الوفاة: 9999 ، دار النشر : دار طیبة - الریاض - 1985م ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : د . أبو حماد صغیر أحمد بن محمد حنیف

==================

شبیه همین فتوا در کتب ذیل نیز آمده است :

فتح الوهاب بشرح منهج الطلاب ج 1   ص 140 ، اسم المؤلف:  زکریا بن محمد بن أحمد بن زکریا الأنصاری أبو یحیى الوفاة: 926 ، دار النشر : دار الکتب العلمیة - بیروت - 1418 ، الطبعة : الأولى

مغنی المحتاج  ج 1   ص 299

عون المعبود  ج 4   ص 201

المحلى  ج 3   ص 267 ـ 268

المبسوط للسرخسی  ج 1   ص 207

الکافی فی فقه ابن حنبل  ج 1   ص 218

المغنی  ج 2   ص 81

المجموع  ج 4   ص 477

تلخیص الحبیر  ج 2   ص 73


فتوای وهابیون بر اساس این روایات :

فتوای وهابیون نیز در سایت اسلام وب به صورت ذیل آمده است :

http://www.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&lang=A&Id=30609

 

 

لکن إذا اشتد الزحام بحیث کان الشخص لا یستطیع أن یصل إلى موضع السجود فله أن یسجد على ظهر المصلی الذی یلیه لقول النبی صلى الله علیه وسلم: فإذا اشتد الزحام فلیسجد الرجل منکم على ظهر أخیه. رواه الإمام أحمد وقال شعیب الأرناؤوط حدیث صحیح.

اگر زیاد شلوغ شد ، به صورتی که شخص نمی توانست خود را به محل سجده برساند ، در این صورت می تواند بر پشت نمازگزار جلویی خود سجده کند ! زیرا پیامبر !!! فرموده است که وقتی خیلی شلوغ شد ، پس باید بر پشت برادر خود سجده کنید ! این روایـت را احمد نقل کرده است و گفته است سند آن صحیح است !




طبق روایات اهل سنت ؛ پیامبر (ص) فقط سچده بر زمین را جایز می دانست

در مقابل اهل سنت ، از رسول گرامی اسلام (ص) روایاتی دارند که آن حضرت جز بر روی زمین و خاک و سنگ و حصیر سجده نمی کرده اند که به صورت مفصل در آدرس ذیل به آنها اشاره شده است :

http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=490

همچنین به گفته صحابه به نقل از رسول خدا (ص) سجده جز بر روی زمین جایز نیست و اگر شخصی بر زمین سجده نکند ، کفایت نمی کند :

 

======================================

الف. با وجود گرمای زیاد ، تنها بر روی خاک سجده می کردیم

حدثنا أَحْمَدُ بن حَنْبَلٍ وَمُسَدَّدٌ قالا ثنا عَبَّادُ بن عَبَّادٍ ثنا محمد بن عَمْرٍو عن سَعِیدِ بن الحرث الْأَنْصَارِیِّ عن جَابِرِ بن عبد اللَّهِ قال کنت أُصَلِّی الظُّهْرَ مع رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم فَآخُذُ قَبْضَةً من الْحَصَى لِتَبْرُدَ فی کَفِّی أَضَعُهَا لِجَبْهَتِی أَسْجُدُ علیها لِشِدَّةِ الْحَرِّ

جابر می گوید با رسول خدا (ص) نماز می خواندیم ، و، به خاطر شدت گرما یک مشت سنگریزه در کف دست می گرفتم تا خنک شود و پیشانیم را در هنگام سجده بر روی آن بگذارم

سنن أبی داود  ج 1   ص 110 ش 399 اسم المؤلف:  سلیمان بن الأشعث أبو داود السجستانی الأزدی الوفاة: 275 ، دار النشر : دار الفکر -  - ، تحقیق : محمد محیی الدین عبد الحمید

البانی در صحیح و ضعیف سنن ابی داود ش 399 این روایت را معتبر می داند .

 

اگر سجده بر پشت شخص جلویی و یا بر روی لباس جایز بود چرا صحابه چنین نمی کردند؟!

 

======================================

ب. به پیامبر گفتیم هوا گرم است ، اما توجهی به سخنان ما نفرمود

شافعی دست و پیشانی را نمی توان بر روی مانع از زمین قرار داد :

فأما السجود على الجبهة فهو واجب لما روى عبد الله بن عمر رضی الله عنهما أن النبی صلى الله علیه وسلم قال إذا سجدت فمکن جبهتک من الأرض ولا تنقر نقرا قال فی الأم فإن وضع بعض الجبهة کرهت له وأجزأه لأنه سجد على الجبهة فإن سجد على حائل متصل به دون الجبهة لم یجزه لما روى خباب بن الأرت رضی الله عنه قال شکونا إلى رسول الله صلى الله علیه وسلم حر الرمضاء فی جباهنا وأکفنا فلم یشکنا

سجده روی پیشانی واجب است ، زیرا از عبد الله بن عمر روایت شده است که پیامبر (ص) فرمود : وقتی یکی از شما سجده می کند ، باید پیشانی خود را روی زمین به صورت کامل قرار دهد و مانند نوک زدن نباشد ! شافعی در کتاب الام گفته است قرار دادن قسمتی از پیشانی مکروه است ؛ ولی کافی است ، زیرا سجده روی پیشانی به حساب می آید ؛ اما اگر به چیزی که مانع از اتصال پیشانی به زمین است ، ولی بر روی زمین قرار دارد سجده کند ، فایده ندارد ، زیرا خباب بن ارت روایت کرده است که : به رسول خدا (ص) از شدت گرما در پیشانی و کف دستمان شکایت کردیم ، اما قبول نکرد

المهذب فی فقه الإمام الشافعی ج 1   ص 76 ، اسم المؤلف:  إبراهیم بن علی بن یوسف الشیرازی أبو إسحاق الوفاة: 476 ، دار النشر : دار الفکر - بیروت

============

نووی نیز به نقل از محمد بن ادریس شافعی می گوید :

وأما السجود على الجبهة فواجب لما روى عبد الله بن عمر رضی الله عنهما أن النبی صلى الله علیه وسلم قال : إذا سجدت فمکن جبهتک من الأرض ولا تنقره نقرأ . قال فی الأم : فإن وضع بعض الجبهة کرهته وأجزأه لأنه سجد على الجبهة فإن سجد على حائل ( متصل به ) دون الجبهة لم یجزئه ، لما روى خباب بن الأرت رضی الله عنه قال : شکونا إلى رسول الله صلى الله علیه وسلم حر الرمضاء فی جباهنا وأکفنا فلم یشکنا .

سجده بر روی پیشانی واجب است ، زیرا پیامبر (ص) فرمودند : وقتی سجده می کنی پیشانیت را به صورت کامل روی زمین قرار بده و مانند نوک زدن نباشد ؛ در کتاب الام گفته است قرار دان قسمتی از پیشانی مکروه است ولی کافی است ، زیرا صدق سجده بر پیشانی می کند ، اما اگر بر چیزی که فاصله بین زمین و پیشانی است و به زمین متصل است سجده کند ، فایده ندارد ، ...

المجموع  ج 3   ص 382

============

بیهقی نیز می گوید :

وأخرجه مسلم عن خباب قال : " شکونا إلى رسول الله حر الرمضاء فلم یشکنا "  ورواه أبو زکریا بن أبی زائدة عن أبی إسحاق قال فیه عنه : " شکونا إلى رسول الله شدة الرمضاء فی جباهنا وأکفنا فلم یشکنا " ، زکریا بن أبی زائدة مجمع على عدالته وکذلک الطریق إلیه سدید والزیادة من الثقة مقبولة ...

مسلم از خباب روایت کرده است که به رسول خدا (ص) از شدت گرما شکایت کردیم ، اما قبول نکرد ؛ همچنین از ابی اسحاق روایت شده است که «از شدت گرما در پیشانی و دستمان شکایت کردیم ، اما قبول نکرد» .و سند نیز معتبر است ....

مختصر خلافیات البیهقی  ج 2   ص 208، اسم المؤلف:  أحمد بن فرج اللخمی الإشبیلی الشافعی الوفاة: 699هـ ، دار النشر : مکتبة الرشد - السعودیة / الریاض - 1417هـ - 1997م ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : د. ذیاب عبد الکریم ذیاب عقل

شبیه همین استدلال در آدرس ذیل نیز آمده است :

تحفة المحتاج  ج 1   ص 309

======================================

ج. پیشانیت را کامل بر روی زمین قرار ده

احمد بن حنبل با سندی که البانی آن را معتبر شمرده است می گوید :

حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی أَبِى ثنا سُلَیْمَانُ بن دَاوُدَ الهاشمی ثنا عبد الرحمن بن أَبِى الزِّنَادِ عن مُوسَى بن عُقْبَةَ عن صَالِحٍ مولى التَّوْأَمَةِ قال سمعت بن عَبَّاسٍ یقول سَأَلَ رَجُلٌ النبی صلى الله علیه وسلم عن شیء من أَمْرِ الصَّلاَةِ فقال له رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم خَلِّلْ أَصَابِعَ یَدَیْکَ وَرِجْلَیْکَ یَعْنِى أسباع الْوُضُوءِ وکان فِیمَا قال له إذا رَکَعْتَ فَضَعْ کَفَّیْکَ على رُکْبَتَیْکَ حتى تَطْمَئِنَ وقال الهاشمی مَرَّةً حتى تَطْمَئِنَّا وإذا سَجَدْتَ فَأَمْکِنْ جَبْهَتَکَ مِنَ الأَرْضِ حتى تَجِدَ حَجْمَ الأَرْضِ

شخصی از رسول خدا (ص) در مورد چیزی از مسائل نماز پرسید ، حضرت به او فرمودند : آب را بین انگشتان دست و پایت برسان ، و وقتی رکوع می کنی کف دستت را بر روی زانویت بگذار ، تا آرام بگیری ؛ و وقتی که سجده می کنی ، چهره ات را روی زمین بگذار تا اینکه زمین را احساس کنی .

مسند أحمد بن حنبل  ج 1   ص 287 السلسلة الصحیحة البانی ش 1349

شبیه همین متن در آدرس های ذیل آمده است :

المعجم الکبیر  ج 12   ص 425 ش 13566

مسند أبی یعلى  ج 6   ص 308 ش 3624

أخبار مکة للفاکهی  ج 1   ص 424

دلائل النبوة  ج 6   ص 293، اسم المؤلف:  للبیهقی الوفاة: 458

أجزاء أبی علی حسن بن خلف بن شاذان ص 13  ش 46 سنة الوفاة: 246 دار النشر: شرکة أفق للبرمجیات بلد النشر: مصر سنة النشر: 2004 رقم الطبعة: الأولى المحقق: قسم المخطوطات بشرکة أفق للبرمجیات

معرفة السنن والآثار عن الامام أبی عبد الله محمد بن أدریس الشافعی ج 2   ص 7 ش 846 (841) ، اسم المؤلف:  الحافظ الامام أبو بکر أحمد بن الحسین بن علی بن موسى أبو أحمد. البیهقی. الخسروجردی  الوفاة: 10/جمادى الأولى/ 458 ، دار النشر : دار الکتب العلمیة  - لبنان/ بیروت  - بدون  ، الطبعة : بدون  ، تحقیق : سید کسروی حسن

هیثمی شبیه همین مضمون را نقل کرده و می گوید :

وإذا سجدت فأمکن جبهتک من الأرض ولا تنقر ... ورجال البزار موثقون

وقتی سجده کردی پیشانیت را کامل بر روی زمین قرار بده و مانند نوک زدن نباشد ، و راویان سند بزار همگی ثقه هستند .

مجمع الزوائد  ج 3   ص 275

عبد الرزاق نیز چنین روایـت می کند که :

عبد الرزاق عن بن مجاهد عن أبیه عن بن عمر قال جاء رجلان إلى رسول الله صلى الله علیه وسلم أحدهما من الأنصار وآلاخر من ثقیف فسبقه الأنصاری فقال النبی صلى الله علیه وسلم للثقفی یا أخا ثقیف سبقک الأنصاری فقال الأنصاری أنا أبدئه یا رسول الله فقال النبی صلى الله علیه وسلم یا أخا ثقیف [ سل ] عن حاجتک وإن شئت أنا أخبرتک بما جئت تسأل [ عنه ] قال فذاک أعجب إلی أن تفعل قال فإنک جئت تسأل عن صلاتک وعن رکوعک وعن سجودک وعن صیامک وتقول ماذا لی فیه قال إی والذی بعثک بالحق قال فصل أول اللیل وآخره ونم وسطه قال فإن صلیت وسطه فأنت إذا قال فإذا قمت إلى الصلاة فرکعت فضع یدیک على رکبتیک وفرج بین أصابعک ثم ارفع رأسک حتى یرجع کل عضو إلى مفصله وإذا سجدت فأمکن جبهتک من الأرض

دو شخص یکی از انصار و دیگری از ثقیف به نزد رسول خدا (ص) آمدند ، و انصاری زودتر به نزد حضرت رسید ؛ پیغمبر (ص) به ثقفی گفتند : انصاری از تو زودتر رسید ؛ انصاری گفت : من او را مقدم می کنم ای رسول خدا !

رسول خدا (ص) فرمودند ای برادر ثقفی ، حاجتت چیست ؟ و اگر بخواهی به تو از حاجتت خبر می دهم !

آن شخص گفت : این کار برای من دوست داشتنی تر است . حضرت فرمودند : آمده ای که از نماز و رکوع و سجده و روزه سوال کنی و از پاداش آن بپرسی ؛ آن شخص گفت : قسم به کسی که شما را به حق فرستاده است .

حضرت فرمودند : در ابتدای شب و آخر شب نماز بخوان و میان آن را بخواب اما اگر خواستی نیمه شب نماز بخوانی ، میل خودت است (واجب نیست) وقتی که خواستی نماز بخوانی ، در رکوع دست خود را بر روی زانو بگذار و بین انگشتان خود را باز کن ، سپس سر خود را بالا ببر تا هر عضوی به جایگاه خود بازگردد ؛ و وقتی که سجده کردی پیشانیت را درست بر روی زمین قرار ده

مصنف عبد الرزاق  ج 5   ص 15 ش 8830 ، اسم المؤلف:  أبو بکر عبد الرزاق بن همام الصنعانی الوفاة: 211 ، دار النشر : المکتب الإسلامی - بیروت - 1403 ، الطبعة : الثانیة ، تحقیق : حبیب الرحمن الأعظمی

 


فتوای علمای اهل سنت به این روایت :

رافعی می گوید :

(والثانى) لا یکفى فی وضع الجبهة الامساس بل یجب ان یتحامل علی موضع سجوده بثقل راسه وعنقه حتى تستقر جبهته وتثبت قال صلى الله علیه وسلم (مکن جبهتک من الارض)

در قرار دادن پیشانی کشیده شدن کافی نیست ، بلکه واجب است سنگینی خود را روی گردن و سر قرار دهد تا پیشانی به صورت کامل قرار گیرد و ثابت باشد ، چون پیامبر (ص) فرموده اند : پیشانیت را به صورت کامل روی زمین قرار ده

الشرح الکبیر للرافعی  ج 3   ص 469

 

======================================

د. تفسیر «وعنت الوجوه للحی القیوم»

حدثنی أبو السائب قال ثنا بن فضیل عن لیث عن عمرو بن مرة عن طلق بن حبیب فی قوله وعنت الوجوه للحی القیوم قال وهو وضعک جبهتک وکفیک ورکبتیک وأطراف قدمیک فی السجود

حدثنا خلاد بن أسلم قال ثنا محمد بن فضیل عن حصین عن عمرو بن مرة عن طلق بن حبیب فی قوله وعنت الوجوه للحی القیوم قال وضع الجبهة والأنف على الأرض

در تفسیر آیه «وعنت الوجوه للحی القیوم» روایت شده است که مقصود گذاشتن پیشانی و دو کف دست و دو زانو و نوک انگشتان در حال سجده است

همچنین روایت شده است که مقصود گذاشتن پیشانی و بینی بر روی زمین است .

تفسیر الطبری  ج 16   ص 217

 

======================================

ه. اگر پیشانی را روی زمین نگذاری نمازت ناقص است :

طبری نیز چنین روایت می کند که :

حدثنا أَحْمَدُ بن مُحَمَّدِ بن رِشْدِینَ الْمِصْرِیُّ حدثنی أبی عن أبیه عن جَدِّهِ عن عَمْرِو بن الْحَارِثِ عن سَعِیدِ بن أبی هِلالٍ عن یحیى بن عَلِیِّ بن یحیى عن أبیه عن جَدِّهِ عن رِفَاعَةَ بن رَافِعٍ أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صلى اللَّهُ علیه وسلم رَأَى رَجُلا یُصَلِّی فی الْمَسْجِدِ فقال ارْجِعْ فَصَلِّ قَالَهَا مَرَّتَیْنِ أو ثَلاثًا ثُمَّ قال یا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِی فقال إذا قُمْتَ إلى الصَّلاةِ فَتَوَضَّأْ کما أَمَرَکَ اللَّهُ ثُمَّ قُمْ فَاسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ فَکَبِّرْ فَإِنْ کان مَعَکَ قُرْآنٌ فَاقْرَأْ وَإِلا فَسَبِّحِ اللَّهَ وَکَبِّرْهُ ثُمَّ ارْکَعْ فَأَمْکِنْ کَفَّیْکَ من رُکْبَتَیْکَ ثُمَّ ارْفَعْ حتى یَعْتَدِلَ صُلْبُکَ ثُمَّ اسْجُدْ فَأَمْکِنْ جَبْهَتَکَ مِنَ الأَرْضِ ثُمَّ اصْنَعْ ذلک فإذا صَنَعْتَ ذلک فَقَدْ تَمَّتْ صَلاتُکَ وما نَقَصْتَ من ذلک فَقَدْ نَقَصْتَ من صَلاتِکَ

رسول خدا (ص) شخصی را دیدند که در مسجد نماز می خواند ، به او گفتند : دوباره نماز بخوان ، و این مطلب را دو یا سه بار گفتند ؛ گفت : ای رسول خدا ! به من نماز را آموزش دهید ؛ فرمودند : وقتی خواستی نماز بخوانی همانطور که خداوند دستور داده است ، وضو بگیر ؛ سپس رو به قبله بایست و تکبیر بگو ، و اگر قرآنی بلدی آن را بخوان ، و گرنه تسبیح خدا بگو و تکبیر بگو ، سپس به رکوع برو به قدری که دو کف دستت بر روی دو زانویت قرار گیرد ، سپس بایست تا قامتت راست شود ؛ سپس به سجده برو ، و پیشانیت را به صورت کامل روی زمین بگذار ، دوباره چنین کن ؛ و اگر چنین کنی نماز تو کامل است ، و هرچه کم بگذاری از نمازت کم شده است .

المعجم الکبیر  ج 5   ص 39 ش 4527


فتوای ابن تیمیه به حرمت سجده بر روی سجاده !

از ابن تیمیه سوال شد که آیا سجده بر روی سجاده جایز است ، در پاسخ گفت :

الحمد لله رب العالمین أما الصلاة على السجادة بحیث یتحرى المصلى ذلک فلم تکن هذه سنة السلف من المهاجرین والأنصار ومن بعدهم من التابعین لهم بإحسان على عهد رسول الله بل کانوا یصلون فى مسجده على الأرض لا یتخذ أحدهم سجادة یختص بالصلاة علیها وقد روى ان عبد الرحمن بن مهدى لما قدم المدینة بسط سجادة فأمر مالک بحبسه فقیل له إنه عبد الرحمن بن مهدى فقال ( أما علمت أن بسط السجادة فى مسجدنا بدعة

نماز بر روی سجاده به این صورت که نمازگزار همیشه روی آن نماز بخواند ، این نه از سنت سلف از مهاجر و انصار است و نه از کار افراد بعد از آنها ، بلکه در مسجد روی زمین نماز خوانده اند ، نه اینکه شخصی از آنها سجاده ای برای نماز داشته باشد ، و روایت شده است که عبد الرحمن بن مهدی وقتی به مدینه آمد سجاده در مسجد انداخت ، مالک دستور داد او را زندانی کنند ! گفتند : او عبد الرحمن بن مهدی است ! گفت : مگر نمی دانی که پهن کردن سجاده در مسجد ما بدعت است !

کتب ورسائل وفتاوى ابن تیمیة فی الفقه  ج 22   ص 163 ، اسم المؤلف:  أحمد عبد الحلیم بن تیمیة الحرانی أبو العباس الوفاة: 728 ، دار النشر : مکتبة ابن تیمیة ، الطبعة : الثانیة ، تحقیق : عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمی النجدی


فتوای ابوحنیفه و گروهی از اهل سنت به جواز سجده بر روی نجاسات !

همچنین فتوای ابوحنیفه و گروهی دیگر از علمای اهل سنت ، در جواز سجده و قرار دادن پیشانی بر روی نجاست در نماز در آدرس ذیل به صورت مفصل اشاره شد :(کـلـیـک کـنـیـد)


نتیجه :

 

 

# آقایان مدعی اهل سنت ! آیا باید به دستور عمر عمل کرد ، یا به دستور پیامبر اکرم (ص) ؟؟؟

 

# آیا سجده بر روی خاک و سنگ و حصیر که سیره رسول خدا (ص) بوده است باید عملی شود ، یا سیره «عمر» و «ابوحنیفه» ؟!



فــیـــلــم

عمر بن خطاب و فتوا بر سجده بر پشت (باسن) مامون جلویی در نماز !!!

(اثبات از کتب اهل سنت)

 یکی از فتواهای عجیب خلیفه دوم جواز سجده بر پشت مأموم جلوتر بوده است!!!

عمر بن خطاب گفته است که در صورت ازدحام جمعیت و نبود محل سجده، شخص می‌تواند بر پشت مأمومی که در صف جلوتر حضور دارد، سجده نماید!!!

برای پخش آنلاین روی فیلم کلیک کنین.
 برای دانلود ایــــــنــــــــجـــــــا کلیک کنین.



عمل کردن اهل سنت به فتوای عمر بن خطاب و سجده بر پشت (باسن) نفر جلویی !!!

(اثبات از کتب اهل سنت)

 یکی از فتواهای عجیب خلیفه دوم جواز سجده بر پشت مأموم جلوتر بوده است!!!

عمر بن خطاب گفته است که در صورت ازدحام جمعیت و نبود محل سجده، شخص می‌تواند بر پشت مأمومی که در صف جلوتر حضور دارد، سجده نماید!!!

 
برای پخش آنلاین روی فیلم کلیک کنین.
 برای دانلود ایــــــنــــــــجـــــــا کلیک کنین.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">