امام ابن حجر هیثمی : ابن تیمیه ملحد است و از بدترین گمراهان است.
(اثبات از کتب اهل سنت)
ابن حجر هیثمی که از بزرگان علم تاریخ وحدیث اهل سنت بوده است.
در کتاب « الفتاوی الحدیثیة » در پاسخ به سوالی که درباره اعتقادات امام احمد بن حنبل شده ، جایگاه ابن تیمیه را مشخص می کند.
و اما متن این سوال و جواب :
وَسُئِلَ رَضِی الله عَنهُ ونفعنا بِهِ: فِی عقائد الْحَنَابِلَة مَا لَا یخفى على شرِیف علمکُم، فَهَل عقیدة الإِمَام أَحْمد بن حَنْبَل رَضِی الله عَنهُ کعقائدهم؟ فَأجَاب بقوله: عقیدة إِمَام السّنة أَحْمد بن حَنْبَل رَضِی الله عَنهُ وأرضاه وَجعل جنان المعارف متقلَّبه ومأواه وأفاض علینا وَعَلِیهِ من سوابغ إمتنانه وبوأه الفردوس الْأَعْلَى من جنانه، مُوَافقَة لعقیدة أهل السّنة وَالْجَمَاعَة من الْمُبَالغَة التَّامَّة فِی تَنْزِیه الله تَعَالَى عَمَّا یَقُول الظَّالِمُونَ والجاحدون علوا کَبِیرا من الْجِهَة والجسمیة وَغَیرهمَا من سَائِر سمات النَّقْص، بل وَعَن کل وَصْف لَیْسَ فِیهِ کَمَال مُطلق، وَمَا اشْتهر بَین جهلة المنسوبین إِلَى هَذَا الإِمَام الْأَعْظَم الْمُجْتَهد من أَنه قَائِل بِشَیْء من الْجِهَة أَو نَحْوهَا فکذب وبُهتان وافتراء عَلَیْهِ، فلعن الله من نسب ذَلِک إِلَیْهِ، أَو رَمَاه بِشَیْء من هَذِه المثالب الَّتِی برَّأه الله مِنْهَا، وَقد بَین الْحَافِظ الْحجَّة الْقدْوَة الإِمَام أَبُو الْفرج بن الْجَوْزِیّ من أَئِمَّة مذْهبه المبرئِّین من هَذِه الوصمة القبیحة الشنیعة، أنَّ کل مَا نسب إِلَیْهِ من ذَلِک کذب عَلَیْهِ وافتراء وبهتان وَأَن نصوصه صَرِیحَة فِی بطلَان ذَلِک وتنزیه الله تَعَالَى عَنهُ فَاعْلَم ذَلِک فَإِنَّهُ مُهِمّ. وَإِیَّاک أنْ تصغى إِلَى مَا فِی کتب ابْن تَیْمِیة وتلمیذه ابْن قیم الجوزیة وَغَیرهمَا مِمَّن اتخذ إلهه هَوَاهُ وأضله الله على علم وَختم على سَمعه وَقَلبه وَجعل على بَصَره غشاوة فَمن یهدیه من بعد الله، وَکَیف تجَاوز هَؤُلَاءِ الْمُلْحِدُونَ الْحُدُود، وتعدوا الرسوم وخرقوا سیاج الشَّرِیعَة والحقیقة، فظنوا بذلک أَنهم على هدى من رَبهم وَلَیْسوا کَذَلِک، بل هم على أَسْوَأ الضلال وأقبح الْخِصَال وأبلغ المَقَّتْ والخسران وأنهى الْکَذِب والبهتان فخذل الله متَّبِعهم وطهر الأَرْض من أمثالهم.
و سوال شده رضی الله عنه ونفعنا به : در عقائد حنابله مواردی است که شما می دانید ، آیا عقیده امام احمد بن حنبل رضی الله عنه مانند عقائد ایشان است ؟ جواب دادند : عقیده امام السنة احمد بن حنبل - رضی الله عنه وأرضاه وجعل جنان المعارف متقلبه ومأواه وأفاض علینا وعلیه من سوابغ إمتنانه وبوأه الفردوس الأعلى من جنانه - موافق عقیده اهل سنت و جماعت است. مبنی بر مبالغه بسیار در تنزیه خداوند متعال از اقوال ظالمان و جاحدان از داشتن جهت و جسمیت و غیر نقائص . بلکه از هر وصفی که در آن کمال مطلق نباشد. و آنچه بین جاهلان منسوب به این امام اعظم مجتهد، مشهور شده که ایشان قائل به جهت و امثال آن است ، کذب و بهتان و افتراء بر اوست. خداوند لعنت کند کسی را که این مطلب را به او نسبت می دهد. و الحافظ الحجة القدوة الإمام أبو الفرج بن الجوزی از پیشوایان مذهب او که بریء از این مطالب قبیح است ، که تمام این مواردی که به او نسبت داده اند ، کذب و بهتان و افتراء است. و نصوص او صریح در بطلان این مطالب و تنزیه خداوند متعال است ، پس این امر را بفهم که مهم است. و بپرهیز از گوش سپردن به آنچه در کتاب های ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم جوزی و غیر این دو نفر است از افرادی که هوای نفسشان را خدای خود قرار داده و خداوند آنان را گمراه کرده است و بر گوش و قلبشان ختم زده و بر چشمشان پرده قرار داده پس چه کسی بعد از خدا می تواند آن را هدایت کند؟! و چگونه این ملحدان حدود را تجاوز کرده و پرده شریعت و حقیقت را دریده اند و گمان کرده اند که بر هدایتی از پروردگارند و حال آنکه این چنین نیست بلکه اینان بر بدترین گمراهی و زشت ترین خصال و منهی خسران و نهایت کذب و بهتان اند. پس خداوند پیروانشان را مخذول کند و زمین را از امثالشان پاک کند ...
الفتاوى الحدیثیة ج1 ص143 و 144 المؤلف: أحمد بن محمد بن علی بن حجر الهیتمی السعدی الأنصاری، شهاب الدین شیخ الإسلام، أبو العباس (المتوفى: 974هـ)، المحقق: لا یوجد، الناشر: دار الفکر - لا یوجد، الطبعة: لا یوجد، لا یوجد، عدد الأجزاء: 1 .