شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس وبلاگ و آدرس ‌های پست‌ها را به شیعیان و اهل‌سنتی که می‌شناسید بفرستید

پربازدیدترین مطالب
علمای اهل سنت شستن دست از نوک انگشت به سمت آرنج را واجب نمی دانند :
 
(فقط مستحب می دانند)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
# بغوی (مفسر شهیر اهل سنت) : معنی «الی» «جهت شستن» نیست بلکه معنی «معیت» را دارد.
 
# بن باز (مفتی اعظم عربستان) : واجب نیست دست ها از نوک انگشتان به سمت آرنج شسته شوند.
 
# «امام نووی» (عالم شهیر اهل سنت) : مستحب است اگر کسی آب روی دست می ریزد دست ها از آرنج شسته شود.
 
# در کتاب «الفقه على المذاهب الاربعه» آمده : نزد شافعی مستحب است اگر کسی آب روی دست می ریزد دست ها از آرنج شسته شود.
 

 آقای بغوی (مفسر شهیر اهل سنت) در تفسیر خود مینویسد که معنی «الی» «جهت شستن» نیست بلکه معنی «معیت» را دارد:

قوله تعالى ) وأیدیکم إلى المرافق ( أی مع المرافق کما قال الله تعالى ) ولا تأکلوا أموالهم إلى أموالکم ( أی مع أموالکم وقال ) من أنصاری إلى الله ( أی مع الله وأکثر العلماء على أنه یجب غسل المرفقین وفى الرجل یجب غسل الکعبین

سخن خداوند " و دستانتان تا آرنج"  یعنی دستانتان  به همراه آرنج ها.  همانطوری که خداوند میفرماید: " و اموال آنها(یتیم) را تا اموال خود نخورید"  یعنی با اموالتان .
و در ایه :  "از نصاری تا الله" یعنی با الله و بیشتر علما گفته اند که شستن آرنج واجب است ....

تفسیر البغوی  ج 2  ص 15

آقای بن باز مفتی اعظم عربستان می گوید :
 

هل یجب عند غسل الید عند الوضوء من المرفق إلى الکف من الأعلى إلى الأسفل، أم أنه لا یجب التقید باتجاه معین؟

الواجب غسل الید من أطراف الأصابع إلى المرفق فی الوضوء، کان النبی -صلى الله علیه وسلم- کان یغسل ذراعیه مع المرفقین حتى یشرع فی العضد، یعنی یدخل المرفقین فی الغسل، سواءٌ بدأ من أعلى أو من أسفل، المهم أن یجری الماء على الید من أطراف الأصابع إلى المرفق إلى أول العظم، وهکذا فی الرِّجل یجری الماء على الرجلین حتى یستدخل الکعبین یشرع فی الساق، فتکون المرفقان والکعبان کلها داخلة فی المغسول

سوال :  آیا در هنگام وضو، شستن آرنج تا دست  از بالا به پایین  واجب است یا اینکه جهت آن مهم نیست؟

جواب : آن چیزی که واجب است، شستن دست از دور انگشتان تا آرنج است . پیامبر ص دستانش(ساعد) را با آرنج میشست تا اب بر بازو هم جاری میشد. یعنی اینکه آرنج در شست و شو وارد میشود . جدای از اینکه از بالا شروع شود یا از پایین ؛ مهم این است که آب بر دست از اطراف انگشتان تا آرنج تا اول استخوان جاری شود ...


الکتاب: فتاوى نور على الدرب، المؤلف: عبد العزیز بن عبد الله بن باز (المتوفى: 1420هـ)، جمعها: الدکتور محمد بن سعد الشویعر - ج5ص104

 آدرس از سایت بن باز :

http://binbaz.org.sa/node/16658

فایل صوتی صدای بن باز:

http://ibnbaz.org/audio/noor/018820.mp3


 «امام نووی» در کتاب المجموع تحت عنوان:«فی مَسائِلَ تَتَعَلَّقُ بِغَسْلِ الْیَدِ» می نویسد:

قالَ اَبُوالقاسِمِ الصَّیْمَری وَ صاحِبُهُ الماوِرْدی فِی الحاوی: «یَسْتَحِبُّ اَنْ یَبْدَأَ فی غَسْلِ یَدَیْهِ مِنْ اَطْرافِ اَصابِعِهِ فَیَجْرِى الْماءَ عَلى یَدَیْهِ وَ یُدیرُ کَفَّهُ الاُخْرى عَلَیْها مُجْرِیاً لِلْماءِ بِها اِلى مِرْفَقِهِ وَ لا یَکْتَفى بِجَرْیانِ الْماءِ بِطَبْعِهِ، فَاِنْ صَبَّ عَلَیْهِ غَیْرُهُ بَدَأَ‌ بِالصَّبِّ مِنْ مِرْفَقِهِ اِلى اَطْرافِ الاَصابِعِ.» 


ابوالقاسم صیمری و ماوردی در الحاوی گویند: «مستحب است که در شستن دست ها از انگشتان شروع شود. پس باید آب را بر دست بریزد و کف دست دیگر را بر آن بکشد تا آب را به آرنج برساند و نباید فقط به جریان آب اکتفا نماید. پس اگر کسی بر او آب ریخت، باید برای شستن دستان از آرنج شروع کرده و به انگشتان ختم کند.»
 
المجموع شرح المهذب ج1 ص394 المؤلف: أبو زکریا محیی الدین یحیى بن شرف النووی (المتوفى: 676هـ)، الناشر: دار الفکر.
 
وضو النبی

در کتاب «الفقه على المذاهب الاربعه» آمده:

مِنَ السُّنَنِ الشّافِعی: «... اَمّا اِذا تَوَضَّأَ مِنْ مَکانٍ یَنْزِلُ مِنْهُ الْماءُ عَلى یَدِهِ بِدُونِ اَنْ یَغْتَرِفَ هُوَ مِنْهُ کَما اِذا تَوَضَّأَ مِنْ حَنَفِیَّةٍ اَوْ اِبْریقٍ اَوْ کاَن یَصُبُّ لَهُ الْماءَ شَخْصٌ فَاِنَّهُ یَبْدَأُ فِی الْیَدَیْنِ مِنَ الْمَرافِقِ.» 

از مستحبات وضو نزد شافعی: «... اما اگر از جایی وضو بگیرد که آب بر دستش می ریزد. بدون آن که مشت، مشت بردارد؛ مثل این که از حنفیه(حوضی که از آن، آب خارج می شود یا شیر آب) یا آفتابه استفاده کند یا این که شخصی برایش آب بریزد، مستحب است که از آرنج شروع نماید.»
 
الفقه على المذاهب الأربعة ج1 ص67 المؤلف: عبد الرحمن بن محمد عوض الجزیری (المتوفى: 1360هـ)، الناشر: دار الکتب العلمیة، بیروت - لبنان، الطبعة: الثانیة، 1424 هـ - 2003 م، عدد الأجزاء: 5. 
 

وضو پیامبر



فــیـــلــم

منظور از الی در آیه وضو چیست؟

 برای پخش آنلاین روی فیلم کلیک کنین.
 برای دانلود ایــــــنــــــــجـــــــا کلیک کنین.

منظور از الی در آیه وضو چیست؟

  برای پخش آنلاین روی فیلم کلیک کنین.
  برای دانلود ایــــــنــــــــجـــــــا کلیک کنین.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">