آقای بغوی (مفسر شهیر اهل سنت) در تفسیر خود مینویسد که معنی «الی» «جهت شستن» نیست بلکه معنی «معیت» را دارد:
قوله تعالى ) وأیدیکم إلى المرافق ( أی مع المرافق کما قال الله تعالى ) ولا تأکلوا أموالهم إلى أموالکم ( أی مع أموالکم وقال ) من أنصاری إلى الله ( أی مع الله وأکثر العلماء على أنه یجب غسل المرفقین وفى الرجل یجب غسل الکعبین
سخن خداوند " و دستانتان تا آرنج" یعنی دستانتان به همراه آرنج ها. همانطوری که خداوند میفرماید: " و اموال آنها(یتیم) را تا اموال خود نخورید" یعنی با اموالتان .
و در ایه : "از نصاری تا الله" یعنی با الله و بیشتر علما گفته اند که شستن آرنج واجب است ....
آقای بن باز مفتی اعظم عربستان می گوید :
هل یجب عند غسل الید عند الوضوء من المرفق إلى الکف من الأعلى إلى الأسفل، أم أنه لا یجب التقید باتجاه معین؟
الواجب غسل الید من أطراف الأصابع إلى المرفق فی الوضوء، کان النبی -صلى الله علیه وسلم- کان یغسل ذراعیه مع المرفقین حتى یشرع فی العضد، یعنی یدخل المرفقین فی الغسل، سواءٌ بدأ من أعلى أو من أسفل، المهم أن یجری الماء على الید من أطراف الأصابع إلى المرفق إلى أول العظم، وهکذا فی الرِّجل یجری الماء على الرجلین حتى یستدخل الکعبین یشرع فی الساق، فتکون المرفقان والکعبان کلها داخلة فی المغسول
سوال : آیا در هنگام وضو، شستن آرنج تا دست از بالا به پایین واجب است یا اینکه جهت آن مهم نیست؟
جواب : آن چیزی که واجب است، شستن دست از دور انگشتان تا آرنج است . پیامبر ص دستانش(ساعد) را با آرنج میشست تا اب بر بازو هم جاری میشد. یعنی اینکه آرنج در شست و شو وارد میشود . جدای از اینکه از بالا شروع شود یا از پایین ؛ مهم این است که آب بر دست از اطراف انگشتان تا آرنج تا اول استخوان جاری شود ...
الکتاب: فتاوى نور على الدرب، المؤلف: عبد العزیز بن عبد الله بن باز (المتوفى: 1420هـ)، جمعها: الدکتور محمد بن سعد الشویعر - ج5ص104
آدرس از سایت بن باز :
http://binbaz.org.sa/node/16658
فایل صوتی صدای بن باز:
http://ibnbaz.org/audio/noor/018820.mp3
«امام نووی» در کتاب المجموع تحت عنوان:«فی مَسائِلَ تَتَعَلَّقُ بِغَسْلِ الْیَدِ» می نویسد:
قالَ اَبُوالقاسِمِ الصَّیْمَری وَ صاحِبُهُ الماوِرْدی فِی الحاوی: «یَسْتَحِبُّ اَنْ یَبْدَأَ فی غَسْلِ یَدَیْهِ مِنْ اَطْرافِ اَصابِعِهِ فَیَجْرِى الْماءَ عَلى یَدَیْهِ وَ یُدیرُ کَفَّهُ الاُخْرى عَلَیْها مُجْرِیاً لِلْماءِ بِها اِلى مِرْفَقِهِ وَ لا یَکْتَفى بِجَرْیانِ الْماءِ بِطَبْعِهِ، فَاِنْ صَبَّ عَلَیْهِ غَیْرُهُ بَدَأَ بِالصَّبِّ مِنْ مِرْفَقِهِ اِلى اَطْرافِ الاَصابِعِ.»
ابوالقاسم صیمری و ماوردی در الحاوی گویند: «مستحب است که در شستن دست ها از انگشتان شروع شود. پس باید آب را بر دست بریزد و کف دست دیگر را بر آن بکشد تا آب را به آرنج برساند و نباید فقط به جریان آب اکتفا نماید. پس اگر کسی بر او آب ریخت، باید برای شستن دستان از آرنج شروع کرده و به انگشتان ختم کند.»
در کتاب «الفقه على المذاهب الاربعه» آمده:
مِنَ السُّنَنِ الشّافِعی: «... اَمّا اِذا تَوَضَّأَ مِنْ مَکانٍ یَنْزِلُ مِنْهُ الْماءُ عَلى یَدِهِ بِدُونِ اَنْ یَغْتَرِفَ هُوَ مِنْهُ کَما اِذا تَوَضَّأَ مِنْ حَنَفِیَّةٍ اَوْ اِبْریقٍ اَوْ کاَن یَصُبُّ لَهُ الْماءَ شَخْصٌ فَاِنَّهُ یَبْدَأُ فِی الْیَدَیْنِ مِنَ الْمَرافِقِ.»
فــیـــلــم
منظور از الی در آیه وضو چیست؟
برای دانلود ایــــــنــــــــجـــــــا کلیک کنین.
منظور از الی در آیه وضو چیست؟
برای پخش آنلاین روی فیلم کلیک کنین.
برای دانلود ایــــــنــــــــجـــــــا کلیک کنین.