شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس وبلاگ و آدرس ‌های پست‌ها را به شیعیان و اهل‌سنتی که می‌شناسید بفرستید

پربازدیدترین مطالب

آقایان وهابی میگویند : شستن پا در وضو در کتب شیعه آمده است!

ایشان میگویند که حتی روایت شستن پا درکتب شیعه موجود است وشیعه به ان عمل نمیکند!!

و به روایات ضعیفی مثل روایت مرحوم ثقفی در کتاب الغارات استناد میکنند که امیرالمومنین در نامه اش به محمد بن ابی بکر نوشته است که پاهای خود را بشوید!!

اما از آنها سوال میکنیم که ایا خود تابحال این روایات را دیده اند؟  آیا این روایات ضعیف برای شیعه هیچ جای استناد دارد؟


 

إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِیُّ فِی کِتَابِ الْغَارَاتِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَبَایَةَ قَالَ کَتَبَ عَلِیٌّ ع إِلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ مِصْرَ أَمَّا بَعْدُ إِلَى أَنْ قَالَ ع ثُمَّ الْوُضُوءُ فَإِنَّهُ مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ اغْسِلْ کَفَّیْکَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ تَمَضْمَضْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ اسْتَنْشِقْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ اغْسِلْ وَجْهَکَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ یَدَکَ الْیُمْنَى ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِلَى الْمِرْفَقِ ثُمَّ یَدَکَ الشِّمَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِلَى الْمِرْفَقِ ثُمَّ امْسَحْ رَأْسَکَ ثُمَّ اغْسِلْ رِجْلَکَ الْیُمْنَى ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ اغْسِلْ رِجْلَکَ الْیُسْرَى ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِنِّی رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّه ص هَکَذَا کَانَ یَتَوَضَّأُ قَالَ النَّبِیُّ ص الْوُضُوءُ نِصْفُ الْإِیمَان‏

مستدرک الوسائل،ج1،ص305و306،ر688 ط موسسة آل البیت علیهم السلام

عبایه می گوید که علی (ع) به محمد بن ابی بکر و اهل مصر نامه ای نوشت.اما بعد تا جایی که امیر المومنین (ع) گفت : سپس وضوء متمم نماز است. سه بار دست هایت را بشوى و سه بار آب در دهان بگردان و سه بار آب در بینى کن و سه بار روى خود بشوى و سه بار دست راست را تا آرنج و سه بار دست چپ را تا آرنج، پس سرت را مسح کن سپس پای راستت را سه مرتبه بشوی و سپس پای چپت را سه مرتبه بشوی.من دیدم که رسول الله (ص) اینگونه وضوء می گرفت.پیامبر (ص) گفت : وضوء نصف ایمان است

 

اصل این روایت در کتاب الغارات مرحوم ثقفی آمده:

 

قال إبراهیم: فحدّثنا یحیى بن صالح قال: حدّثنا مالک بن خالد الأسدیّ عن [الحسن بن إبراهیم عن عبد اللَّه بن الحسن بن] الحسن بن علیّ بن أبى طالب علیهم السّلام عن عبایة

 الغارات،ج1،ص228

 

اما سند این روایت:

 

گذشته از اینکه در سند این روایت روات مجهول به چشم میخورد، کتاب الغارات سند مشخصی ندارد محقق این کتاب در مقدمه کتاب می گوید: «نظر به آنکه نسخه مخطوط کتاب «الغارات» که متعلّق به نگارنده و أساس طبع کتاب حاضر است مشوّش و مندمج و درهم و برهم و غیر مصحّح بود از این روى در صدد بر آمدم که نسخه دیگرى را از آن بدست آورم تا در تصحیح کتاب از آن نیز کمک گرفته و از هر دو استفاده کنم متأسّفانه تیر این آرزو بهدف مقصود نرسید.» وی در ادامه تلاشهای خود را برای یافتن آن توضیح داده و در پایان می گوید: «کتاب «الغارات ثقفی» از بین رفته است و نسخه مخطوطى از آن در هیچ یک از کتابخانه‏ هاى جهان طبق فهارسى که در دست است وجود ندارد و نصوصى که از آن کتاب نقل شده است همانا قسمتهایى است که عالم متبحّر و ثقه ناقد ابن أبى الحدید در شرح معروف خود بکتاب نهج البلاغة نقل نموده است و بس». نسخه ای که ایشان از آن استفاده کرده هم به تصریح خودش «کاتب آن تصریح کرده که نسخه أصل که مأخذ استنساخ وى بوده است مشوّش و درهم و برهم بوده از این روى نتوانسته مطالب کتاب را درست مرتّب کند در یکجا گفته: «در اینجا سقطى هست» و در جاى دیگر گفته: «محتمل است که در اینجا سقطى باشد.

تصحیف:

شیخ طوسی همین روایت را از صاحب کتاب الغارات به این صورت نقل کرده است: « ثم امسح رأسک ورجلیک . . فإنی رأیت رسول الله یصنع ذلک» (الأمالی ( مصنفات الشیخ المفید 13 ) : 267 .) لذا این از تصحیفات عامه است و الا بر فرض که شیعه باشد باید متعرض نقدی یا اظهار نظری در مورد این روایت می شد که نشده است. مضاف به اینکه وی در نظر عامه جزو روات ضعیف و غالی می باشد.

3 - قال : أخبرنی أبو الحسن علی بن محمد بن حبیش الکاتب قال : أخبرنی الحسن بن علی الزعفرانی قال : أخبرنی أبو إسحاق إبراهیم بن محمد الثقفی قال : حدثنا عبد الله بن محمد بن عثمان ( 1 ) قال : حدثنا علی بن محمد بن أبی سعید ( 2 ) ، عن فضیل بن الجعد ، عن أبی إسحاق الهمدانی قال : لما ولی أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه الصلاة والسلام محمد بن أبی بکر مصر وأعمالها کتب له کتابا ، وأمره أن یقرأه على أهل مصر ولیعمل بما وصاه به فیه فکان الکتاب : .....  أنظر إلى الوضوء فإنه من تمام الصلاة ، وتمضمض ثلاث مرات ، واستنشق ثلاثا ، واغسل وجهک ، ثم یدک الیمنى ، ثم یدک الیسرى ، ثم امسح رأسک ورجلیک ، فإنی رأیت رسول الله صلى الله علیه وآله یصنع ذلک ، واعلم أن الوضوء نصف الإیمان.....




اما  روایت دیگری که وهابیون به آن استناد میکنند:

[8] فَأَمَّا مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ«» عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُنَبِّهِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ عَمْرِو بْنِ خَالِدٍ عَنْ زَیْدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ«» قَالَ جَلَسْتُ أَتَوَضَّأُ فَأَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص حِینَ ابْتَدَأْتُ فِی الْوُضُوءِ فَقَالَ لِی تَمَضْمَضْ وَ اسْتَنْشِقْ وَ اسْتَنَّ ثُمَّ غَسَلْتُ ثَلَاثاً فَقَالَ قَدْ یُجْزِیکَ مِنْ ذَلِکَ الْمَرَّتَانِ فَغَسَلْتُ ذِرَاعَیَّ وَ مَسَحْتُ بِرَأْسِی مَرَّتَیْنِ فَقَالَ قَدْ یُجْزِیکَ مِنْ ذَلِکَ الْمَرَّةُ وَ غَسَلْتُ قَدَمَیَّ فَقَالَ لِی یَا عَلِیُّ خَلِّلْ بَیْنَ الْأَصَابِعِ لَا تُخَلَّلْ بِالنَّارِ

فَهَذَا خَبَرٌ مُوَافِقٌ لِلْعَامَّةِ وَ قَدْ وَرَدَ مَوْرِدَ التَّقِیَّةِ لِأَنَّ الْمَعْلُومَ الَّذِی لَا یَتَخَالَجُ فِیهِ الشَّکُّ مِنْ مَذَاهِبِ أَئِمَّتِنَا ع الْقَوْلُ بِالْمَسْحِ عَلَى الرِّجْلَیْنِ وَ ذَلِکَ أَشْهَرُ مِنْ أَنْ یَدْخُلَ فِیهِ شَکٌّ أَوِ ارْتِیَابٌ بَیَّنَ ذَلِکَ أَنَّ رُوَاةَ هَذَا الْخَبَرِ کُلَّهُمْ عَامَّةٌ وَرِجَالُ الزَّیْدِیَّةِ وَ مَا یَخْتَصُّونَ بِرِوَایَتِهِ لَا یُعْمَلُ بِهِ عَلَى مَا بُیِّنَ فِی غَیْرِ مَوْضِعٍ

الاستبصار للطوسی (1/ 65) و تهذیب الأحکام (1/93) ووسائل الشیعة للحر العاملی (1/ 296).جواهر الکلام - الشیخ الجواهری - ج 36 - ص 296

ضعف سند:

الحسین بن علوان الکلبی:

رجال‏النجاشی /ص‏52 : عامی و أخوه الحسن یکنى أبا محمد ثقة رویا عن أبی عبد الله علیه السلام و لیس للحسن کتاب و الحسن أخص بنا و أولى

حسین بن علوان عامی مذهب بوده است.

عمرو بن‏ خالد الواسطی:

رجال‏الطوسی /ص‏142 : بتری

الخلاصةللحلی /ص‏241 : کان بتریا

او بتری مذهب بوده و هیچ توثیقی از وی در کتب رجالی شیعه درباره او یافت نمیشود.
مرحوم شیخ حر عاملی میگوید: این خبر موافق عامه (اهل سنت) و در مورد تقیه وارد شده چرا که در مذهب شیعه شکی نیست که بر پا باید مسح شود.



روایت صحیح از کتب شیعه مبنی بر درست بودن وضویش

 

هر چند در این باب روایات فراوان است،اما به ذکر یک مورد از آنها بسنده میکنیم و به اشکالات اهل سنت و وهابیون به  وضوی شیعه می پردازیم:

کتاب اصول کافی: باب چگونگی وضو: 

 عَلِیٌّ عَنْ أَبِیهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِیعاً عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ حَرِیزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ لَا أَحْکِی لَکُمْ وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقُلْنَا بَلَى فَدَعَا بِقَعْبٍ فِیهِ شَیْ‏ءٌ مِنْ مَاءٍ ثُمَّ وَضَعَهُ بَیْنَ یَدَیْهِ ثُمَّ حَسَرَ عَنْ ذِرَاعَیْهِ ثُمَّ غَمَسَ فِیهِ کَفَّهُ الْیُمْنَى ثُمَّ قَالَ هَکَذَا إِذَا کَانَتِ الْکَفُّ طَاهِرَةً ثُمَّ غَرَفَ فَمَلَأَهَا مَاءً فَوَضَعَهَا عَلَى جَبِینِهِ ثُمَّ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ وَ سَدَلَهُ عَلَى أَطْرَافِ لِحْیَتِهِ ثُمَّ أَمَرَّ یَدَهُ عَلَى وَجْهِهِ وَ ظَاهِرِ جَبِینِهِ مَرَّةً وَاحِدَةً ثُمَّ غَمَسَ یَدَهُ الْیُسْرَى فَغَرَفَ بِهَا مِلْأَهَا ثُمَّ وَضَعَهُ عَلَى مِرْفَقِهِ الْیُمْنَى وَ أَمَرَّ کَفَّهُ عَلَى سَاعِدِهِ حَتَّى جَرَى الْمَاءُ عَلَى أَطْرَافِ أَصَابِعِهِ ثُمَّ غَرَفَ بِیَمِینِهِ مِلْأَهَا فَوَضَعَهُ عَلَى مِرْفَقِهِ الْیُسْرَى وَ أَمَرَّ کَفَّهُ عَلَى سَاعِدِهِ حَتَّى جَرَى الْمَاءُ عَلَى أَطْرَافِ أَصَابِعِهِ وَ مَسَحَ مُقَدَّمَ رَأْسِهِ وَ ظَهْرَ قَدَمَیْهِ بِبِلَّةِ یَسَارِهِ وَ بَقِیَّةِ بِلَّةِ یُمْنَاهُ قَالَ وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِنَّ اللَّهَ وَتْرٌ یُحِبُّ الْوَتْرَ فَقَدْ یُجْزِئُکَ مِنَ الْوُضُوءِ ثَلَاثُ غُرَفَاتٍ وَاحِدَةٌ لِلْوَجْهِ وَ اثْنَتَانِ لِلذِّرَاعَیْنِ وَ تَمْسَحُ بِبِلَّةِ یُمْنَاکَ نَاصِیَتَکَ وَ مَا بَقِیَ مِنْ بِلَّةِ یَمِینِکَ ظَهْرَ قَدَمِکَ الْیُمْنَى وَ تَمْسَحُ بِبِلَّةِ یَسَارِکَ ظَهْرَ قَدَمِکَ الْیُسْرَى

قَالَ زُرَارَةُ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع سَأَلَ رَجُلٌ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع عَنْ وُضُوءِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَحَکَى لَهُ مِثْلَ ذَلِکَ

اصول کافی ج3ص25

شیخ کلینی از زراره نقل می کند که امام باقر(ع) فرمود:"آیا برای شما کیفیت وضوی پیامبر(ص) را نقل ننمایم؟ عرض کردیم: آری، حضرت دستور داد که قدحی از آب حاضر کنند و آن را جلو روی خود گذارد سپس آستین های خود را تا آرنج بالا زد و کف دست راست خود را در آب وضو فرو برد و فرمود: در صورتی که دست پاک باشد باید چنین کرد. سپس مشت خود را پر از آب کرد و بر پیشانی خود ریخت و فرمود بسم الله» و آب را بر محاسن خود جاری ساخت و دست خود را بر صورت و پیشانی خود کشید. سپس دست چپ خود را پر از آب کرد و بر روی آرنج دست راست خود ریخت و آن را بر ساق دست خود کشید، آنگاه آب تا سر انگشتانش جاری شد. سپس دست راست خود را پر از آب کرد و بر آرنج دست چپ ریخت و بر ساق دست چپ خود کشید و آب را بر اطراف انگشتانش جاری ساخت و بعد جلو سر خود و روی پاهای خود را با تری باقیمانده در دست راست و دست چپ خود مسح کشید.
زراره گوید امام باقر (ع) فرمود:شخصی از امیرمؤمنان (ع) در باره وضو پیامبر(ص) سؤال کرد. حضرت درست این جریان را برای او نقل فرمود.

سند این روایت :

علی بن إبراهیم بن هاشم أبو الحسن القمی:

رجال‏النجاشی /ص‏260 : ثقة فی الحدیث ثبت معتمد صحیح المذهب

الخلاصةللحلی /ص‏100 : ثقة فی الحدیث ثبت معتمد صحیح المذهب

إبراهیم بن هاشم أبو إسحاق:

الخلاصةللحلی /ص‏5 : أصحابنا یقولون إنه أول من نشر حدیث الکوفیین بقم و ذکروا أنه لقی الرضا علیه السلام و هو تلمیذ یونس بن عبد الرحمن من أصحاب الرضا علیه السلام و لم أقف لأحد من أصحابنا على قول فی القدح فیه و لا على تعدیله بالتنصیص و الروایات عنه کثیرة و الأرجح قبول قوله

حماد بن عیسى أبو محمد الجهنی:

رجال‏النجاشی /ص‏143 : کان ثقة فی حدیثه صدوقا

فهرست‏الطوسی /ص‏157 : ثقة

رجال‏الطوسی /ص‏334 : ثقة

حریز بن عبد الله السجستانی:

فهرست‏الطوسی /ص‏162 : ثقة

زرارة بن أعین بن سنسن:

رجال‏النجاشی /ص‏175 : شیخ أصحابنا فی زمانه و متقدمهم و کان قارئا فقیها متکلما شاعرا أدیبا قد اجتمعت فیه خلال الفضل و الدین صادقا فیما یرویه

الخلاصةللحلی /ص‏76 : شیخ من أصحابنا فی زمانه و متقدمهم و کان فقیها قارئا متکلما شاعرا أدیبا قد اجتمعت فیه خصال الفضل و الدین ثقة صادق فیما یرویه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">