شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس وبلاگ و آدرس ‌های پست‌ها را به شیعیان و اهل‌سنتی که می‌شناسید بفرستید

پربازدیدترین مطالب

عمر بن خطاب مانع نقل احادیث پیامبر (ص) می شد!

(اثبات از کتب اهل سنت)


روایت اول

 ابوسلمه به ابوهریره (یکی از اصحاب پیامبر (ص) که اهل سنت به روایات او اعتماد دارند) گفت:

الدراوردی عن محمد بن عمرو عن أبی سلمة عن أبی هریرة وقلت له: أکنت تحدث فی زمان عمر هکذا؟ فقال: لو کنت أحدث فی زمان عمر مثل ما أحدثکم لضربنی بمخفقته.

ابوسلمه از ابوهریره پرسید: آیا در زمان عمر هم مانند حالا حدیث مى‌گفتى؟ گفت: اگر در زمان عمر همانند حالا حدیث نقل مى‌کردم، مرا با تازیانه اش مى‌زد.

تذکرة الحفاظ، ج 1، ص12، المؤلف: شمس الدین أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَایْماز الذهبی (المتوفى: 748هـ)، الناشر: دار الکتب العلمیة بیروت-لبنان، الطبعة: الأولى، 1419هـ- 1998م، عدد الأجزاء: 4.


منع حدیث

 

# عمر بن خطاب خلیفه دوم اهل سنت است و ابوهریره هم 5374 روایت کتب اهل سنت را نقل کرده است. وثاقت هر کدوم از این ها زیر سوال برود مذهب اهل سنت ، ضربه شدیدی می خورد.

# اهل سنت باید به ما بگویند عمر بن خطاب به چه حقی ابوهریره را از نقل احادیث منع کرد؟

# اگر جوابتان این است که عمر بن خطاب به خاطر دروغگو بودن ابوهریره او را از نقل احادیث پیامبر (ص) منع می کرد ، پس در این صورت اهل سنت باید 5374 روایت ابوهریره که در کتاب هایشان است را رد کنند و در این صورت ضربه شدیدی به مذهب اهل سنت وارد می شود و صحیح بخاری و صحیح مسلم هم با خاک یکسان می شوند. چون ابوهریره چند صد روایت در صحیح بخاری و صحیح مسلم دارد.


روایت دوم
 
هنگامی که “عمر” کارگزارانش را که برای اداره بلاد می رفتند، بدرقه می کرد، به آن ها دستور می داد که تنها قرآن را مورد توجه قرار دهند و از نقل احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم پرهیز کنند.


حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَبْدَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَیْدٍ، عَنْ مُجَالِدٍ، عَنِ الشَّعْبِیِّ، عَنْ قَرَظَةَ بْنِ کَعْبٍ، قَالَ: بَعَثَنَا عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ إِلَى الْکُوفَةِ وَشَیَّعَنَا، فَمَشَى مَعَنَا إِلَى مَوْضِعٍ یُقَالُ لَهُ صِرَارٌ، فَقَالَ: «أَتَدْرُونَ لِمَ مَشَیْتُ مَعَکُمْ؟» قَالَ: قُلْنَا: لِحَقِّ صُحْبَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، وَلِحَقِّ الْأَنْصَارِ، قَالَ " لَکِنِّی مَشَیْتُ مَعَکُمْ لِحَدِیثٍ أَرَدْتُ أَنْ أُحَدِّثَکُمْ بِهِ، فأردْتُ أَنْ تَحْفَظُوهُ لِمَمْشَایَ مَعَکُمْ، إِنَّکُمْ تَقْدَمُونَ عَلَى قَوْمٍ لِلْقُرْآنِ فِی صُدُورِهِمْ هَزِیزٌ کَهَزِیزِ الْمِرْجَلِ، فَإِذَا رَأَوْکُمْ مَدُّوا إِلَیْکُمْ أَعْنَاقَهُمْ، وَقَالُوا: أَصْحَابُ مُحَمَّدٍ، فَأَقِلُّوا الرِّوَایَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ أَنَا شَرِیکُکُمْ "

عمر ما را به کوفه اعزام کرد و خود تا «صرار» (محلى نزدیک به مدینه) همراه ما آمد. سپس گفت: می‏دانید چرا تا اینجا همراهتان آمدم؟ گفتیم به خاطر اینکه ما اصحاب رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله و از انصار آن حضرت می‏باشیم. گفت: لکن به خاطر مطلبى که خواستم برایتان بگویم و مایلم آن را به خاطر بسپارید. شما وارد بر قومى می‏شوید که اهل قرآن خواندن می‏باشند. وقتى شما را دیدند از شما طلب حدیث از پیامبر صلى ‏الله‏ علیه‏ و‏آله می‏کنند. برایشان نقل حدیث نکنید و قرآن را هم مجرد از غیر آن کنید (یعنى آیات آن را تفسیر نکنید). بروید و من هم با شما شریکم. چون به آنجا رسیدیم گفتند:براى ما نقل حدیث کنید. گفتیم: پسر خطاب ما را نهى کرد!

 
سنن ابن ماجه ج1 ص12 المؤلف: ابن ماجة أبو عبد الله محمد بن یزید القزوینی، وماجة اسم أبیه یزید (المتوفى: 273هـ)، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، الناشر: دار إحیاء الکتب العربیة - فیصل عیسى البابی الحلبی، عدد الأجزاء: 2 .


المستدرک على الصحیحین ج1 ص183 المؤلف: أبو عبد الله الحاکم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدویه بن نُعیم بن الحکم الضبی الطهمانی النیسابوری المعروف بابن البیع (المتوفى: 405هـ)، تحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1411 - 1990، عدد الأجزاء: 4 .

 الطبقات الکبرى ج6 ص87 المؤلف: أبو عبد الله محمد بن سعد بن منیع الهاشمی بالولاء، البصری، البغدادی المعروف بابن سعد (المتوفى: 230هـ)، تحقیق: محمد عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت،الطبعة: الأولى، 1410 هـ - 1990 م، عدد الأجزاء: 8 .

جامع بیان العلم وفضله ج2 ص999 المؤلف: أبو عمر یوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر بن عاصم النمری القرطبی (المتوفى: 463هـ)، تحقیق: أبی الأشبال الزهیری، الناشر: دار ابن الجوزی، المملکة العربیة السعودیة، الطبعة: الأولى، 1414 هـ - 1994 م، عدد الأجزاء: 2 .

سنن الدارمی ج1 ص329 المؤلف: أبو محمد عبد الله بن عبد الرحمن بن الفضل بن بَهرام بن عبد الصمد الدارمی، التمیمی السمرقندی (المتوفى: 255هـ)، تحقیق: حسین سلیم أسد الدارانی، الناشر: دار المغنی للنشر والتوزیع، المملکة العربیة السعودیة، الطبعة: الأولى، 1412 هـ - 2000 م، عدد الأجزاء: 4 .


عمر و منع حدیث


منع حدیث



روایت سوم

عمر سه نفر از اصحاب رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم  به نام های: ابن مسعود، ابودرداء و ابومسعود انصاری را به جرم این که احادیث ایشان را بسیار نقل می کردند، در مدینه زندانی کرد.

إنّ عمر حبس ثلاثة: ابن مسعود أبا الدرداء وأبامسعود الأنصارى فقال: لقد أکثرتم الحدیث عن رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم.

عمر، سه نفر؛ یعنى ابن مسعود، ابودرداء، و ابومسعود انصارى را زندانى کرد و به آن‌ها گفت: به این خاطر شما را به زندان انداختم که از رسول خدا (صلی الله علیه وآله)، زیاد حدیث نقل مى‌کنید.

تذکرة الحفاظ، ج 1، ص 7، الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفای748هـ)، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى.

مجمع الزوائد ومنبع الفوائد ج1 ص149 المؤلف: أبو الحسن نور الدین علی بن أبی بکر بن سلیمان الهیثمی (المتوفى: 807هـ)، المحقق: حسام الدین القدسی، الناشر: مکتبة القدسی، القاهرة، عام النشر: 1414 هـ، 1994 م، عدد الأجزاء: 10 .


زندانی کردن صحابه



نتیجه
 
# سوال اینجاست آیا احادیث نبوی مشکل داشتند؟ آیا اصحاب عادل (!) آنها را جعل کرده بودند؟ یا احادیث به طبع عمر بن خطاب خوش نمی آمده ؟

# آیا کسی که خود را خلیفه رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم معرفی می کند، باید در فکر نوشتن داستانهای یهودیان باشد یا نشر تعالیم آخرین فرستاده الهی؟

# آیا یکی از وظایف حکومت مذهبی ، توسعه روایات پیامبر (ص) نیست؟

# آیا در آن زمان که نزدیک ترین دوره به عصر خاتم الانبیاء (صلوات الله علیه وآله) بوده، جلوگیری از ترویج احادیث صحیح پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) باعث وارد شدن لطمات جبران ناپذیری به فرهنگ و دیانت مردم و موجب انتشار مطالب غیرواقعی و مضر نمی شود؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">