شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس وبلاگ و آدرس ‌های پست‌ها را به شیعیان و اهل‌سنتی که می‌شناسید بفرستید

پربازدیدترین مطالب

حسن بصری می گوید ابوموسی اشعری و عمر و عاص دنیا طلب بودن

(اثبات از کتب اهل سنت)


حسن بصری در مورد دو تن از صحابه عادل اهل تسنن یعنی عمرو بن عاص و ابوموسی اشعری نظری جالب دارد:

ابن سعد به سند متصل میگوید :

أَخْبَرَنَا مُعَاذُ بْنُ مُعَاذٍ قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو عَوْنٍ عَنِ الْحَسَنِ قَالَ: کَانَ الْحَکَمَانِ أَبُو مُوسَى وَعَمْرُو بْنُ الْعَاصِ. وَکَانَ أَحَدُهُمَا یبتغی الدنیا والآخر یبتغی الآخرة.

معاذ بن معاذ از ابو عون از حسن بصری نقل کرد : دو حکم (در جریان حکمیّت صفین ) ابوموسی اشعری و عمرو بن عاص بودند و یکی از آنها به دنبال دنیا طلبی و دیگری در طلب آخرت بود.

الطبقات الکبرى ج4 ص85 المؤلف: أبو عبد الله محمد بن سعد بن منیع الهاشمی بالولاء، البصری، البغدادی المعروف بابن سعد (المتوفى: 230هـ)، تحقیق: محمد عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1410 هـ - 1990 م، عدد الأجزاء: 8.

 

حکمیت

 

سند این روایت صحیح است و رجالش ثـقـه می باشند.
 


ذهبی این روایت را ذیل ترجمه ابوموسی اشعری آورده و محقق کتاب در مورد آن می گوید:

رجاله ثقات، و هو فی " الطبقات " 4 / 113 من طریق معاذ بن معاذ بهذ االإسناد،وابنعون: هو عبد الله بن عون أبو عون البصری،ثقة ثبت فاضلأخرج حدیثه أصحاب الکتب الستة.

رجال این روایت ثقه هستند و این روایت در طبقات ابن سعد ج 4 ص 113 از معاذ بن معاذ به سند فوق آمده است . ابن عون نیز عبدالله بن عبدالله بن عون بصری است که ثقه ثبت و فاضل بوده و صاحبان کتب سته از او روایت کرده اند.

(سیر أعلام النبلاء،ج2ص401، اسم المؤلف:  محمد بن أحمد بن عثمان بن قایم از الذهبی أبو عبد الله الوفاة: 748 ،دارالنشر : مؤسسةالرسالة - 1405 هـ / 1985 م،الطبعة : الثالثه،تحقیق : مجموعة من المحققین بإشرا فالشیخ شعیب الأرناؤوط)
 

 
چند سوال از اهل سنت 
 
 
# این امام عالم شما (حسن بصری) که بخاری و مسلم و دیگر علمایتان از او روایت کرده اند ، واقعا چه قصدی از این سخن داشته است؟

# آیا او از اشاره به نام آن صحابی طالب دنیا می ترسیده که تصریح به آن نکرده است ؟ آیا او تقیه کرده است ؟ آیا تقیه صحیح است؟

# منظور حسن بصری از آن صحابی دنیا طلب چه کسی است؟ عمرو بن عاص یا ابوموسی اشعری که به تصریح حذیفه به یمان ، از منافقین شرکت کننده در داستان ترور نبی اکرم (صلی الله علیه وآله) می باشد؟!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">