# عثمان در نماز مسافر بدعت ایجاد کرد و در سفر را کامل خواند!
# در حالی که پیامبر (ص) و ابوبکر و عمر همیشه در سفر نماز را شکسته می خواندن
(اثبات از صحیح بخاری و صحیح مسلم)
# طبق روایات اهل سنت ؛ پیامبر (ص) در سفر نمازش را شکسته می خواند و حتی در ابوبکر و عمر هم در زمان خلافتشان نماز را در سفر شکسته می خواندن!
# اما عثمان در زمان خلافتش در نماز مسافر بدعت ایجاد کرد و در سفر نماز را کامل می خواند!
# شیعیان همانند پیامبر (ص) نماز را در سفر شکسته می خوانند ، اما اهل سنت نماز خود را مانند عثمان در سفر کامل به جا می آورند.
# پیامبر (ص) و ابوبکر و عمر نماز را خارج از مدینه شکسته می خواندن
# عثمان بر خلاف پیامبر (ص) و ابوبکر و عمر ، نماز را در سفر کامل می خواند!
پس از رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نیز ابوبکر و عمر همین گونه عمل می کردند و در سفر نماز را شکسته می خواندن.
وَحَدَّثَنَا أَبُو بَکْرِ بْنُ أَبِی شَیْبَةَ، حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ، حَدَّثَنَا عُبَیْدُ اللهِ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: «صَلَّى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِمِنًى رَکْعَتَیْنِ، وَأَبُو بَکْرٍ بَعْدَهُ، وَعُمَرُ بَعْدَ أَبِی بَکْرٍ، وَعُثْمَانُ صَدْرًا مِنْ خِلَافَتِهِ، ثُمَّ إِنَّ عُثْمَانَ صَلَّى بَعْدُ أَرْبَعًا»، فَکَانَ ابْنُ عُمَرَ إِذَا صَلَّى مَعَ الْإِمَامِ صَلَّى أَرْبَعًا، وَإِذَا صَلَّاهَا وَحْدَهُ صَلَّى رَکْعَتَیْنِ
پیامبر (صلی الله علیه واله) نماز را در «منی» دو رکعتی میخواندند. ابابکر و عمر نیز در زمان خلافتشان دو رکعتی میخواندند، عثمان هم در اوائل خلافتش دو رکعتی میخواند ولی بعد از آن چهار رکعتی میخواند و ابن عمر (در زمان خلافت عثمان) هر وقت با امامی (در منی) نماز میخواند ، آن را چهار رکعتی میخواند، و در مواقع تنهایی دو رکعتی میخواند.
صحیح مسلم ج1 ص482 المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشیری النیسابوری (المتوفى: 261هـ)، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقی، الناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، عدد الأجزاء: 5.
السنن الکبرى ج3 ص180 و ج8 ص552 المؤلف: أحمد بن الحسین بن علی بن موسى الخُسْرَوْجِردی الخراسانی، أبو بکر البیهقی (المتوفى: 458هـ)، المحقق: محمد عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیة، بیروت - لبنات، الطبعة: الثالثة، 1424 هـ - 2003 م
وَحَدَّثَنَا أَبُو بَکْرِ بْنُ أَبِی شَیْبَةَ، حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ، حَدَّثَنَا عُبَیْدُ اللهِ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: «صَلَّى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِمِنًى رَکْعَتَیْنِ، وَأَبُو بَکْرٍ بَعْدَهُ، وَعُمَرُ بَعْدَ أَبِی بَکْرٍ، وَعُثْمَانُ صَدْرًا مِنْ خِلَافَتِهِ، ثُمَّ إِنَّ عُثْمَانَ صَلَّى بَعْدُ أَرْبَعًا»، فَکَانَ ابْنُ عُمَرَ إِذَا صَلَّى مَعَ الْإِمَامِ صَلَّى أَرْبَعًا، وَإِذَا صَلَّاهَا وَحْدَهُ صَلَّى رَکْعَتَیْنِ
پیامبر (صلی الله علیه واله) نماز را در «منی» دو رکعتی میخواندند. ابابکر و عمر نیز در زمان خلافتشان دو رکعتی میخواندند، عثمان هم در اوائل خلافتش دو رکعتی میخواند ولی بعد از آن چهار رکعتی میخواند و ابن عمر (در زمان خلافت عثمان) هر وقت با امامی (در منی) نماز میخواند ، آن را چهار رکعتی میخواند، و در مواقع تنهایی دو رکعتی میخواند.
صحیح مسلم ج1 ص482 المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشیری النیسابوری (المتوفى: 261هـ)، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقی، الناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، عدد الأجزاء: 5.
السنن الکبرى ج3 ص180 و ج8 ص552 المؤلف: أحمد بن الحسین بن علی بن موسى الخُسْرَوْجِردی الخراسانی، أبو بکر البیهقی (المتوفى: 458هـ)، المحقق: محمد عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیة، بیروت - لبنات، الطبعة: الثالثة، 1424 هـ - 2003 م
----------------
و نسایی اینگونه در کتاب خود می آورد:
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَلَمَةَ، قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ، عَنْ یُونُسَ، عَنْ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ: أَخْبَرَنِی عُبَیْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِیهِ، قَالَ: «صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِمِنًى رَکْعَتَیْنِ، وَصَلَّاهَا أَبُو بَکْرٍ رَکْعَتَیْنِ، وَصَلَّاهَا عُمَرُ رَکْعَتَیْنِ، وَصَلَّاهَا عُثْمَانُ صَدْرًا مِنْ خِلَافَتِهِ»
السنن الصغرى للنسائی ج3 ص121 المؤلف: أبو عبد الرحمن أحمد بن شعیب بن علی الخراسانی، النسائی (المتوفى: 303هـ)، تحقیق: عبد الفتاح أبو غدة، الناشر: مکتب المطبوعات الإسلامیة - حلب، الطبعة: الثانیة، 1406 - 1986 عدد الأجزاء: 9 (8 ومجلد للفهارس)
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَلَمَةَ، قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ، عَنْ یُونُسَ، عَنْ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ: أَخْبَرَنِی عُبَیْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِیهِ، قَالَ: «صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِمِنًى رَکْعَتَیْنِ، وَصَلَّاهَا أَبُو بَکْرٍ رَکْعَتَیْنِ، وَصَلَّاهَا عُمَرُ رَکْعَتَیْنِ، وَصَلَّاهَا عُثْمَانُ صَدْرًا مِنْ خِلَافَتِهِ»
السنن الصغرى للنسائی ج3 ص121 المؤلف: أبو عبد الرحمن أحمد بن شعیب بن علی الخراسانی، النسائی (المتوفى: 303هـ)، تحقیق: عبد الفتاح أبو غدة، الناشر: مکتب المطبوعات الإسلامیة - حلب، الطبعة: الثانیة، 1406 - 1986 عدد الأجزاء: 9 (8 ومجلد للفهارس)
----------------
و در روایت بعدی کتاب صحیح بخاری میخوانیم:
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْیَانُ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا، قَالَتْ: «الصَّلاَةُ أَوَّلُ مَا فُرِضَتْ رَکْعَتَیْنِ، فَأُقِرَّتْ صَلاَةُ السَّفَرِ، وَأُتِمَّتْ صَلاَةُ الحَضَرِ» قَالَ الزُّهْرِیُّ: فَقُلْتُ لِعُرْوَةَ: مَا بَالُ عَائِشَةَ تُتِمُّ؟ قَالَ: «تَأَوَّلَتْ مَا تَأَوَّلَ عُثْمَانُ»
(در زمان پیامبر) وقتى نماز سفر واجب شد، دو رکعت بود. نماز سفر به همین گونه ماند و نماز حضر کامل شد. زهرى مى گوید به عروه گفتم : پس چرا عایشه در سفر تمام مى خواند؟ عروه گفت : او اجتهاد مى کند چنانکه عثمان نیز اجتهاد نمود!
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْیَانُ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا، قَالَتْ: «الصَّلاَةُ أَوَّلُ مَا فُرِضَتْ رَکْعَتَیْنِ، فَأُقِرَّتْ صَلاَةُ السَّفَرِ، وَأُتِمَّتْ صَلاَةُ الحَضَرِ» قَالَ الزُّهْرِیُّ: فَقُلْتُ لِعُرْوَةَ: مَا بَالُ عَائِشَةَ تُتِمُّ؟ قَالَ: «تَأَوَّلَتْ مَا تَأَوَّلَ عُثْمَانُ»
(در زمان پیامبر) وقتى نماز سفر واجب شد، دو رکعت بود. نماز سفر به همین گونه ماند و نماز حضر کامل شد. زهرى مى گوید به عروه گفتم : پس چرا عایشه در سفر تمام مى خواند؟ عروه گفت : او اجتهاد مى کند چنانکه عثمان نیز اجتهاد نمود!
صحیح البخاری ج2 ص44 المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، المحقق: محمد زهیر بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانیة بإضافة ترقیم ترقیم محمد فؤاد عبد الباقی)، الطبعة: الأولى، 1422هـ، عدد الأجزاء: 9 .
صحیح مسلم ج1 ص478 المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشیری النیسابوری (المتوفى: 261هـ)، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقی، الناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، عدد الأجزاء: 5.
این روایت یعنی اینکه ابتدا عثمان بر خلاف سنت پیامبر (ص) ، در نماز مسافر بدعت ایجاد کرد و نماز را در سفر کامل خواند و سپس عایشه هم از او تبعیت کرد!
بله این چنین عثمان در برابر احکام خدا و پیامبر (ص) اجتهاد کرد و احکام الهی را تغییر داد!
پیامبر (ص) نمازش را خارج از مدینه شکسته می خواند
(روایات متعدد صحیح بخاری و صحیح مسلم)
روایات فراوانی از صحیح بخاری و صحیح مسلم وجود دارد که هرگاه پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) از مدینه خارج می شدند، نماز خود را شکسته می خواندند.
----------------
----------------
حَدَّثَنَا أَبُو نُعَیْمٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْیَانُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ المُنْکَدِرِ، وَإِبْرَاهِیمَ بْنِ مَیْسَرَةَ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: «صَلَّیْتُ الظُّهْرَ مَعَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِالْمَدِینَةِ أَرْبَعًا، وَبِذِی الحُلَیْفَةِ رَکْعَتَیْنِ»
انس بن مالک می گوید: نماز ظهر را در مدینه با پیامبر (ص) چهار رکعت و نماز عصر را در ذوالحلیفه - در سفر - دو رکعت خواندم.
صحیح مسلم، ج2، ص144.
----------------
وَحَدَّثَنَا أَبُو بَکْرِ بْنُ أَبِی شَیْبَةَ، وَأَبُو کُرَیْبٍ، وَزُهَیْرُ بْنُ حَرْبٍ، وَإِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ، - قَالَ إِسْحَاقُ: أَخْبَرَنَا، وَقَالَ الْآخَرُونَ: حَدَّثَنَا - عَبْدُ اللهِ بْنُ إِدْرِیسَ، عَنِ ابْنِ جُرَیْجٍ، عَنِ ابْنِ أَبِی عَمَّارٍ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ بَابَیْهِ، عَنْ یَعْلَى بْنِ أُمَیَّةَ، قَالَ: قُلْتُ لِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ: {لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ، إِنْ خِفْتُمْ أَنْ یَفْتِنَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا} فَقَدْ أَمِنَ النَّاسُ، فَقَالَ: عَجِبْتُ مِمَّا عَجِبْتُ مِنْهُ، فَسَأَلْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنْ ذَلِکَ، فَقَالَ «صَدَقَةٌ تَصَدَّقَ اللهُ بِهَا عَلَیْکُمْ، فَاقْبَلُوا صَدَقَتَهُ»
به عمر بن خطاب گفتم: اگر آن روز از کفار میترسیدند و در نتیجه نماز را شکسته میخواندید، امروز که مردم در امنیت بسر میبرند، چه لزومی دارد که در سفر نماز را شکسته بخوانید؟ عمر گفت: من هم در این حکم، تعجب کرده بودم، از رسول خدا علتش را پرسیدم، فرمود: این منتی است که خداوند بر شما نهاده است، پس صدقه الهی را پذیرا شوید.
صحیح مسلم ج1 ص478 المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشیری النیسابوری (المتوفى: 261هـ)، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقی، الناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، عدد الأجزاء: 5 .
به عمر بن خطاب گفتم: اگر آن روز از کفار میترسیدند و در نتیجه نماز را شکسته میخواندید، امروز که مردم در امنیت بسر میبرند، چه لزومی دارد که در سفر نماز را شکسته بخوانید؟ عمر گفت: من هم در این حکم، تعجب کرده بودم، از رسول خدا علتش را پرسیدم، فرمود: این منتی است که خداوند بر شما نهاده است، پس صدقه الهی را پذیرا شوید.
صحیح مسلم ج1 ص478 المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشیری النیسابوری (المتوفى: 261هـ)، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقی، الناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، عدد الأجزاء: 5 .
----------------
و در روایت بعدی کتاب صحیح بخاری میخوانیم:
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْیَانُ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا، قَالَتْ: «الصَّلاَةُ أَوَّلُ مَا فُرِضَتْ رَکْعَتَیْنِ، فَأُقِرَّتْ صَلاَةُ السَّفَرِ، وَأُتِمَّتْ صَلاَةُ الحَضَرِ» قَالَ الزُّهْرِیُّ: فَقُلْتُ لِعُرْوَةَ: مَا بَالُ عَائِشَةَ تُتِمُّ؟ قَالَ: «تَأَوَّلَتْ مَا تَأَوَّلَ عُثْمَانُ»
(در زمان پیامبر) وقتى نماز سفر واجب شد، دو رکعت بود. نماز سفر به همین گونه ماند و نماز حضر کامل شد. زهرى مى گوید به عروه گفتم : پس چرا عایشه در سفر تمام مى خواند؟ عروه گفت : او اجتهاد مى کند چنانکه عثمان نیز اجتهاد نمود!
صحیح البخاری ج2 ص44 المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، المحقق: محمد زهیر بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانیة بإضافة ترقیم ترقیم محمد فؤاد عبد الباقی)، الطبعة: الأولى، 1422هـ، عدد الأجزاء: 9 .
صحیح مسلم ج1 ص478 المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشیری النیسابوری (المتوفى: 261هـ)، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقی، الناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، عدد الأجزاء: 5.
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْیَانُ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا، قَالَتْ: «الصَّلاَةُ أَوَّلُ مَا فُرِضَتْ رَکْعَتَیْنِ، فَأُقِرَّتْ صَلاَةُ السَّفَرِ، وَأُتِمَّتْ صَلاَةُ الحَضَرِ» قَالَ الزُّهْرِیُّ: فَقُلْتُ لِعُرْوَةَ: مَا بَالُ عَائِشَةَ تُتِمُّ؟ قَالَ: «تَأَوَّلَتْ مَا تَأَوَّلَ عُثْمَانُ»
(در زمان پیامبر) وقتى نماز سفر واجب شد، دو رکعت بود. نماز سفر به همین گونه ماند و نماز حضر کامل شد. زهرى مى گوید به عروه گفتم : پس چرا عایشه در سفر تمام مى خواند؟ عروه گفت : او اجتهاد مى کند چنانکه عثمان نیز اجتهاد نمود!
صحیح البخاری ج2 ص44 المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، المحقق: محمد زهیر بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانیة بإضافة ترقیم ترقیم محمد فؤاد عبد الباقی)، الطبعة: الأولى، 1422هـ، عدد الأجزاء: 9 .
صحیح مسلم ج1 ص478 المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشیری النیسابوری (المتوفى: 261هـ)، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقی، الناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، عدد الأجزاء: 5.
----------------
از انس بن مالک روایت شده است : «با پیامبر از مدینه خارج شدیم، تا وقتی به مدینه برگشتیم، نماز را دو رکعت دو رکعت بجا آورد»
(صحیح بخاری، 1402ق، ج2، ص34 و صحیح مسلم، بیتا، ج2، ص145).
----------------
و همچنین مسلم در صحیحش در کتاب صلاة المسافرین و قصرها از ابن عباس نقل میکند که گفت: خداوند نماز را بر لسان پیامبرش صلی الله علیه و آله در وطن چهار رکعتی و در سفر دو رکعتی و در حال خوف در جنگ یک رکعتی واجب گردانیده است.
صحیح مسلم: ج 2، ص 143.
----------------
و همچنین از انس بن مالک نقل میکند که گفت: هر وقت رسول خدا به مسافت سه میل یا سه فرسخ، از شهر خارج میشد، نماز را دو رکعتی میخواند.
صحیح مسلم: ج 2، ص 145.
----------------
و او نیز گفته است: با رسول خدا صلی الله علیه و آله از مدینه به مکه رفتیم، پس حضرت نماز را دو رکعت به جای آورد تا بازگشتیم. راوی گوید: پرسیدم: چند روز در مکه اقامت داشت؟ گفت: ده روز!
صحیح مسلم: ج 2، ص 145.
----------------
مسلم در صحیحش در باب صلاة المسافرین و قصر الصلاة بمنی از سلام بن عبدالله از پدرش نقل میکند که رسول خدا صلی الله علیه و آله در منی و اماکن دیگر، نماز مسافر را دو رکعتی به جای آورد و ابوبکر و عمر نیز نماز را شکسته خواندند، عثمان هم درآغاز خلافتش، اینچنین خواند، پس دستور داد که باید تمام بخوانند!
صحیح مسلم: ج 2، ص 145.
ابن عمر : هر کسی نماز مسافر را کامل بخواند کافر است
جالب این جاست که عبدالله بن عمر فرزند عمر بن خطاب در کتاب المحلی ابن حزم می گوید:
..... عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ -: «صَلَاةُ السَّفَرِ رَکْعَتَانِ مَنْ تَرَکَ السُّنَّةَ فَقَدْ کَفَرَ» .
..... عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ -: «صَلَاةُ السَّفَرِ رَکْعَتَانِ مَنْ تَرَکَ السُّنَّةَ فَقَدْ کَفَرَ» .
ابن عمر گوید: نماز مسافر دو رکعتی است، و هرکه سنت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) را ترک کند، کافر است.
المحلى بالآثار ج3 ص186 المؤلف: أبو محمد علی بن أحمد بن سعید بن حزم الأندلسی القرطبی الظاهری (المتوفى: 456هـ)، الناشر: دار الفکر - بیروت، لطبعة: بدون طبعة وبدون تاریخ، عدد الأجزاء: 12 .
أحکام القرآن ج3 ص233 المؤلف: أحمد بن علی أبو بکر الرازی الجصاص الحنفی (المتوفى: 370هـ)، المحقق: محمد صادق القمحاوی - عضو لجنة مراجعة المصاحف بالأزهر الشریف، الناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، تاریخ الطبع: 1405 هـ
المحلى بالآثار ج3 ص186 المؤلف: أبو محمد علی بن أحمد بن سعید بن حزم الأندلسی القرطبی الظاهری (المتوفى: 456هـ)، الناشر: دار الفکر - بیروت، لطبعة: بدون طبعة وبدون تاریخ، عدد الأجزاء: 12 .
أحکام القرآن ج3 ص233 المؤلف: أحمد بن علی أبو بکر الرازی الجصاص الحنفی (المتوفى: 370هـ)، المحقق: محمد صادق القمحاوی - عضو لجنة مراجعة المصاحف بالأزهر الشریف، الناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، تاریخ الطبع: 1405 هـ
داستان کامل بدعت عثمان در نماز مسافر اعتراض شدید امام علی (ع) و سایر صحابه
----------------
ابن اثیر یکی از علمای اهل سنت در کتاب کامل خود می نویسد:
عثمان در سالهای نخست خلافت خود بسفر حجرفت و خرگاه خود را در محل منى بر پا کرد. در حالی که آن نخستین خیمه و خرگاهی بود که عثمانآنرا در منى بر پا نمود. بعلاوه بدعتی که او در آنجا انجام داد؛ نمازرا تمام خواند در حالی که باید براى مسافر دو رکعت باشد و این نخستین بدعتی بود که در حجاتفاق افتاد از این رو موجب انتقاد شدید مردم قرار گرفت؛ آنگاه به امام علی(علیه السلام) خبردادند؛ حضرت فرمود: «بخدا سوگند... نقض سنتکردی، چرا که پیغمبر(صلی اللهعلیه وآله) و شیخین هم نمازرا دو رکعتی مىخواندند و تو هنوز در صدر خلافتهستى من نمىدانم ... بکدام سنترجوع نموده ای».
عثمان گفت: من خود این عقیده را اختیار کرده ام! (اجتهاد من چنین است).
عبد الرحمن بن عوف هم که در آن سفر همراه عثمانبود از وی انتقاد کرد و به عثمان گفت: آیا تو با پیغمبر(صلی اللهعلیه وآله) در این مکان دو رکعت نخواندى؟ و آیا تو همین دو رکعت را در همین جا با ابو بکر و عمر بجا نیاوردى؟
عثمان گفت: آرى!!!
عبد الرحمن بن عوف گفت: پس چرا سنترا رعایت نکردی؟
عثمان گفت: بمن اطلاع دادند که بعضى از اهل یمن و اوباش نادان! که براى حجآمده بودند با امام وقت نمازرا دو رکعتی خوانده بودند اما هنگام برگشت در بلاد خود نمازهایشان را دو رکعتی می خواندند و می گفتند نمازفقط دو رکعت است و آن را سند و سنت (دایم) دانستند.
عبد الرحمن گفت: در این کار تو عذر و مجوز ندارى که هر طور بخواهی سنترا تغییر دهی.
اما اینکه مى گویى حجاجیمن تصور کردند که نمازبطور دایم حتى در اقامت هم دو رکعت است مردود است زیرا پیغمبر(صلی اللهعلیه وآله) در آغاز اسلامو در محیط کوچک وحى را تلقى مى کرد و به عدهکمى از مسلمین آن را تعلیم مى داد و منتشر مى کرد - و باکى از جهل دیگران در جاى دور نداشت - امروز که اسلامهمه جا منتشر شده و قواعد و اصول آن تعمیم یافته و ابو بکر و عمر هم همان سنترا بکار برده و فقط دو رکعت نماز(در سفر) خوانده اند چه باکى دارى و حال اینکه اسلامرسوخ و تعمیم یافته است؟
عثمان گفت: من این عقیده را [با اجتهادخود] بکار بردهام. عبد الرحمن هم از نزد او خارج شد و براى یاران خود دو باره نمازرا به صورت دو رکعتی خواند.
عثمان گفت: من خود این عقیده را اختیار کرده ام! (اجتهاد من چنین است).
عبد الرحمن بن عوف هم که در آن سفر همراه عثمانبود از وی انتقاد کرد و به عثمان گفت: آیا تو با پیغمبر(صلی اللهعلیه وآله) در این مکان دو رکعت نخواندى؟ و آیا تو همین دو رکعت را در همین جا با ابو بکر و عمر بجا نیاوردى؟
عثمان گفت: آرى!!!
عبد الرحمن بن عوف گفت: پس چرا سنترا رعایت نکردی؟
عثمان گفت: بمن اطلاع دادند که بعضى از اهل یمن و اوباش نادان! که براى حجآمده بودند با امام وقت نمازرا دو رکعتی خوانده بودند اما هنگام برگشت در بلاد خود نمازهایشان را دو رکعتی می خواندند و می گفتند نمازفقط دو رکعت است و آن را سند و سنت (دایم) دانستند.
عبد الرحمن گفت: در این کار تو عذر و مجوز ندارى که هر طور بخواهی سنترا تغییر دهی.
اما اینکه مى گویى حجاجیمن تصور کردند که نمازبطور دایم حتى در اقامت هم دو رکعت است مردود است زیرا پیغمبر(صلی اللهعلیه وآله) در آغاز اسلامو در محیط کوچک وحى را تلقى مى کرد و به عدهکمى از مسلمین آن را تعلیم مى داد و منتشر مى کرد - و باکى از جهل دیگران در جاى دور نداشت - امروز که اسلامهمه جا منتشر شده و قواعد و اصول آن تعمیم یافته و ابو بکر و عمر هم همان سنترا بکار برده و فقط دو رکعت نماز(در سفر) خوانده اند چه باکى دارى و حال اینکه اسلامرسوخ و تعمیم یافته است؟
عثمان گفت: من این عقیده را [با اجتهادخود] بکار بردهام. عبد الرحمن هم از نزد او خارج شد و براى یاران خود دو باره نمازرا به صورت دو رکعتی خواند.
الکامل، ترجمه، ج9، ص167و 168.
----------------
همچنین ابن خلدون در تاریخ خود می نویسد:
عبد الرحمان بن عوف از عثمان سبب اتمام نماز را پرسید، عثمان گفت: شنیده ام که بعضى از حاجیان یمن و بدویان به هنگامى که مقیم هستند، از روى نمازمن، همه نمازهاى خود را دو رکعت مى خوانند. و من از مکه زن گرفته ام و در طایف اموالى دارم. عبد الرحمان این استدلال را نپذیرفت و گفت: زنى که در مکه دارى هر وقت تو در آنجا سکنى کنى، سکنى مى کند و هر وقت بیرون آیى بیرون مى آید. مالى هم که در طایف دارى در فاصله اى است که نباید نمازرا به قصر خواند. اما حاجیان یمن دیده اند که رسول خدا(صلی اللهعلیه وآله) و عمر و ابو بکر در منى و عرفات چگونه نماز مى خوانده اند.
عثمان گفت:( به هر حال) این راى من است.
عثمان گفت:( به هر حال) این راى من است.
تاریخ ابن خلدون، ترجمه، ج1، ص575.
چند سوال از اهل سنت
# عمل به سنت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) را باید از چه کسانی انتظار داشت؟
# اگر سنت در اجتماع مسلمانان در معرض خطر تغییر و تحریف قرار گیرد، چه کسی مسئول حفاظت و صیانت از آن است؟
# دست از صحیح دانستن مهم ترین منابع خود برمی دارید، یا خلیفه را بدعت گذار و کافر اعلام می کنید؟
# آیا این درست است که پیامبر خدا صلوات الله علیه وآله حکمی را از ناحیه خداوند ابلاغ کنند و دیگران تحت هر عنوانی و به میل خود آن حکم را به حکمی دیگر تبدیل نمایند؟
# آیا این درست است که پیامبر خدا صلوات الله علیه وآله حکمی را از ناحیه خداوند ابلاغ کنند و دیگران تحت هر عنوانی و به میل خود آن حکم را به حکمی دیگر تبدیل نمایند؟
# حکومتی کردن یک نظریه یافتوا، چه عواقبی را درپی دارد؟
# اهل سنت که عمل همه اصحاب را تحت عنوان “عدالت صحابه” درست می دانند، در چنین مواقعی چه رفتاری پیش می گیرند و به کدام روش عمل می کنند، عمل خلیفه یا عمل دیگر اصحاب؟
# با توجه به این مطلب که رفتار شیعیان مطابق سنت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم است، کدام یک به نام اهل سنت سزاوارترند، شیعه یا اهل سنت؟