شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس وبلاگ و آدرس ‌های پست‌ها را به شیعیان و اهل‌سنتی که می‌شناسید بفرستید

پربازدیدترین مطالب

12 سال طور کشید تا عمر بن خطاب روخوانی سوره بقره را یاد بگیرد!

(اثبات از کتب اهل سنت)


بسیاری از بزرگان اهل سنت نقل کرده اند که خلیفه دوم برای یادگرفتن سوره بقره دوازده سال زحمت کشیده است و وقتی موفق شد، شتری را به عنوان شکرانه آن قربان کرد!


بیهقی در شعب الإیمان، قرطبی در تفسیر خود، ابن عساکر در تاریخ مدینه دمشق، ذهبی در تاریخ الإسلام، سیوطی در تنویر الحوالک و الدر المنثور، زرقانی در شرح خود بر موطأ مالک، کتانی در نظام الحکومة و ... نوشته اند:

وَأَخْبَرَنَا أَبُو الْحُسَیْنِ بْنُ الْفَضْلِ الْقَطَّانُ، ثنا أَبُو عَلِیٍّ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الصَّوَّافُ، ثنا بِشْرُ بْنُ مُوسَی أَبُو بِلالٍ الأَشْعَرِیُّ، ثنا مَالِکُ بْنُ أَنَسٍ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: " تَعَلَّمَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ الْبَقَرَةَ فِی اثْنَتَیْ عَشْرَةَ سَنَةً، فَلَمَّا أَتَمَّهَا، نَحَرَ جَزُورًا "

از عبد الله بن عمر نقل شده است که گفت: عمر بن خطاب، دوازده سال طول کشید تا سوره بقره را یاد بگیرد، وقتی تمام کرد، شتری را ذبح نمود.

البیهقی، أحمد بن الحسین بن علی بن موسی ابوبکر (متوفای458هـ)، شعب الإیمان، ج2، ص1954، تحقیق: محمد السعید بسیونی زغلول، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولی، 1410هـ؛

الأنصاری القرطبی، ابوعبد الله محمد بن أحمد (متوفای671هـ)، الجامع لأحکام القرآن، ج1، ص40، ناشر: دار الشعب - القاهرة؛

ابن عساکر الدمشقی الشافعی، أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفای571هـ)، تاریخ مدینة دمشق وذکر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج44، ص286، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری، ناشر: دار الفکر - بیروت - 1995؛

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفای 748 هـ)، تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج3، ص267، تحقیق د. عمر عبد السلام تدمری، ناشر: دار الکتاب العربی - لبنان/ بیروت، الطبعة: الأولی، 1407هـ - 1987م؛

السیوطی، جلال الدین أبو الفضل عبد الرحمن بن أبی بکر (متوفای911هـ)، تنویر الحوالک شرح موطأ مالک، ج1، ص162، ناشر: المکتبة التجاریة الکبری ـ مصر، 1389هـ ـ 1969م؛

السیوطی، جلال الدین أبو الفضل عبد الرحمن بن أبی بکر (متوفای911هـ)، الدر المنثور، ج1، ص54، ناشر: دار الفکر - بیروت - 1993؛

الزرقانی، محمد بن عبد الباقی بن یوسف (متوفای1122هـ) شرح الزرقانی علی موطأ الإمام مالک، ج2، ص27، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولی، 1411هـ؛

الکتانی، عبد الحی بن عبد الکبیر (متوفای1383هـ)، نظام الحکومة النبویة المسمی التراتیب الإدرایة، ج2، ص280، ناشر: دار الکتاب العربی - بیروت.


 بررسی سند روایت

============================

أَبُو الْحُسَیْنِ بْنُ الْفَضْلِ الْقَطَّانُ:

خطیب بغدادی در باره او می نویسد:

محمد بن الحسین بن محمد بن الفضل بن یعقوب بن یوسف بن سالم أبو الحسین الأزرق القطان... کتبنا عنه وکان ثقة .

محمد بن الحسین القطان، من از او روایت نوشته ام، و ثقه بوده است.

البغدادی، ابوبکر أحمد بن علی بن ثابت الخطیب (متوفای463هـ)، تاریخ بغداد، ج 2، ص249، رقم: 718، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت.

-------

شمس الدین ذهبی می نویسد:

محمد بن الحسین بن محمد بن الفضل الأزرق . أبو الحسین القطان ، بغدادی ، ثقة مشهور.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفای 748 هـ)، تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج 28، ص391 ، تحقیق د. عمر عبد السلام تدمری، ناشر: دار الکتاب العربی - لبنان/ بیروت، الطبعة: الأولی، 1407هـ - 1987م.

============================

أَبُو عَلِیٍّ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الصَّوَّافُ:

خطیب بغدادی او را این چنین ستوده است:

140 محمد بن أحمد بن الحسن بن إسحاق بن إبراهیم بن عبد الله أبو علی المعروف بابن الصواف ... وکان ثقة مأمونا من أهل التحرز ما رأیت مثله فی التحرز.

محمد بن احمد بن الحسن، مشهور به ابن صواف، ثقه، مورد اطمینان و اهل تقوی بود، من در تقوی همانند او را ندیدم.

تاریخ بغداد ج1، ص289

============================

بِشْرُ بْنُ مُوسَی:

بشر بن موسی . ابن صالح بن شیخ بن عمیرة الامام الحافظ الثقة المعمر أبو علی الأسدی البغدادی .

قال الخطیب کان ثقة امینا عاقلا رکینا.

قال أبو بکر الخلال الفقیه کان أحمد بن حنبل یکرم بشر بن موسی وکتب له إلی الحمیدی إلی مکة . وقال الدارقطنی ثقة.

بشر بن موسی، پیشوا، حافظ (کسی که یک صد هزار حدیث حفظ است) دارای عمر طولانی بود.

خطیب در باره او گفته: او ثقه، امین، عاقل و استوار بود.

ابوبکر خلال فقیه گفته: احمد بن حنبل، بشر بن موسی را احترام می کرد. دارقطنی گفته: ثقه بود.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفای 748 هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج13، ص352 ، تحقیق : شعیب الأرناؤوط , محمد نعیم العرقسوسی ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بیروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .

============================

أَبُو بِلالٍ الأَشْعَرِیُّ:

ذهبی از او با عنوان ، امام ، محدث و یکی از علمای کوفه یاد کرده است.

أبو بلال الأشعری . الإمام المحدث أحد علماء الکوفة.

سیر أعلام النبلاء ج10 ص582 .

-----

ابن حبان، نام او را در زمره ثقات آورده است.

أبو بلال الأشعری من أهل الکوفة یروی عن قیس بن الربیع والکوفیین روی عنه أهل العراق اسمه مرداس.

التمیمی البستی، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفای354 هـ)، الثقات، ج9، ص199، رقم: 15992، تحقیق السید شرف الدین أحمد، ناشر: دار الفکر، الطبعة: الأولی، 1395هـ - 1975م.

============================

مَالِکُ بْنُ أَنَسٍ:

مالک بن أنس، یکی از ائمه اربعه اهل سنت و رئیس مذهب مالکی ها است، در وثاقت او هیچ تردیدی نیست؛ چنانچه ابن حجر می گوید:

مالک بن أنس بن مالک بن أبی عامر بن عمرو الأصبحی أبو عبد الله المدنی الفقیه إمام دار الهجرة رأس المتقنین وکبیر المتثبتین حتی قال البخاری أصح الأسانید کلها مالک عن نافع عن بن عمر من السابعة مات سنة تسع وسبعین وکان مولده سنة ثلاث وتسعین وقال الواقدی بلغ تسعین سنة ع .

مالک بن أنس، فقیه و پیشوای مردم مدینه، برتر از همه افراد استوار و بزرگ تر از همه افراد مورد اعتماد بود؛ تا آن جا که بخاری گفته: صحیح ترین تمام سند ها، روایت مالک از نافع از عبد الله بن عمر است.

تقریب التهذیب ج1، ص516، رقم: 6425

============================

نَافِعٍ:

نافع، غلام عبد الله بن عمر است، ابن حجر می گوید که او ثقه، استوار، فقیه و مشهور بود:

نافع أبو عبد الله المدنی مولی بن عمر ثقة ثبت فقیه مشهور من الثالثة مات سنة سبع عشره ومائة أو بعد ذلک ع .

تقریب التهذیب ج1، ص559، رقم: 7086

============================

ابْنِ عُمَرَ:

عبد الله بن عمر، صحابی.

============================

در نتیجه روایت صحیح است.


نتیجه :

# در صحت این روایت هیچ تردیدی نیست و ثابت می کند که خلیفه دوم تنها برای یادگرفتن سوره بقره، 12 سال وقت گذاشته است!

البته مشخص نیست که این یادگرفتن به معنای حفظ کردن آن است یا به معنای یادگرفتن خواندن متن آن!

# آیا عمری که بعد از 12 سال روخوانی فقط و فقط روخوانی یک سوره را یاد می گیرد لایق جانشینی پیامبر اکرم (ص) می باشد ؟



فــیـــلــم

12 سال طور کشید تا عمر بن خطاب روخوانی سوره بقره را یاد بگیرد!

(اثبات از کتب اهل سنت)

 
برای پخش آنلاین روی فیلم کلیک کنین.
 برای دانلود ایــــــنــــــــجـــــــا کلیک کنین.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">