شبهه وهابی :
در کتاب اصول کافی با سند صحیح امده است که قران «17000» آیه داشته. در حالی که قرآن امروزی قرآن دارای «6236» آیه است. پس مرحوم کلینی و شیعیان معتقد به تحریف قرآن هستند!
در کافی، ج2، ص634، حدیث 27 این روایت آمده است:
إن القرآن الذی جاء به جبرئیل (علیه السلام) إلى محمد (صلى الله علیه و آله) سبعة عشر ألف آیة.
(از هشام بن سالم روایت شده که ابا عبد الله (علیه السلام) فرمودهاند:)
همانا قرآنی که حضرت جبرئیل (ع) برای پیامبر اکرم (ص) آورده بود، 17 هزار آیه داشته است.
پاسخ :
اولا :
در زبان عربی واژه «آیه» معانی مختلفی دارد و به معنای «نشانه و برهان» هم به کار می رود. منظور شیخ کلینی این است که در قرآن 17000 «نشانه و برهان» آمده است.
==============================================
خداوند در قرآن هم واژه «آیه» را معنای «نشانه و برهان» به کار برده است :
==============================================
قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّیَ آیَةً قَالَ آیَتُکَ أَلاَّ تُکَلِّمَ النَّاسَ ثَلاَثَةَ أَیَّامٍ إِلاَّ رَمْزًا وَاذْکُر رَّبَّکَ کَثِیرًا وَسَبِّحْ بِالْعَشِیِّ وَالإِبْکَارِ (آل عمران/41)
گفت پروردگارا براى من نشانه اى قرار ده فرمود نشانه ات این است که سه روز با مردم جز به اشاره سخن نگویى و پروردگارت را بسیار یاد کن و شبانگاه و بامدادان [او را] تسبیح گوى.
==============================================
وَیَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْلآ أُنزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِّن رَّبِّهِ إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ (رعد/7)
و کسانى که کافر شدند گویند: چرا بر او از پروردگارش نشانه اى [به دلخواه ما] فرو نمی آید؟ همانا تو بیم کننده اى و بس و هر گروهى را راهنمایى است.
==============================================
در نتیجه «روایت اصول کافی» هرگز به معنای تحریف قرآن نیست بلکه منظور از «17000 آیه» این است که در قرآن «17000 نشانه و برهان» آمده است.
دوما :
سوما :
همه شارحین کتاب کافی، صراحت دارند که «سبعة عشر ألف» غلط املائی بوده است و در اصل، «سبعة آلاف» بوده است و کلمه «عشر»، اشتباه چاپی است. چون در آن زمان صنعت چاپ مثل امروزه نبوده یکی از نساخی که در حال نوشتن بودن به اشتباه کلمه عشر را اضافه کرده.
=============================================
در شرح اصول کافی ملا محمد صالح مازندرانی، ج11، ص87، «سبعة آلاف» آمده است، یعنی حدود 7 هزار آیه.
=============================================
در چاپ قدیم «اصول کافی» که در سال 1305 قمری چاپ شده است و نسخه آن هم موجود است عبارت «سبعة آلاف» آمده است.
اضافه شدن عشر غلط چاپی است. همانطوری که در صحیح بخاری و صحیح مسلم، غلط چاپی وجود داشته، در این کتاب هم بوده است.
=============================================
در این حالت می توان گفت که همانند حالت اول این 7 هزار آیه هم به معنای 7 هزار نشانه است همونطور که ثابت شد خداوند در قرآن از واژه آیه به معنای نشانه استفاده کرده.
و هم می توان گفت منظور از 7 هزار آیه به معنای حدود 7 هزار آیه است. چون قرآن 6236 آیه دارد و برای اینکه از یه عدد سرراست استفاده شود عدد 7 هزار به کار برده شده است.
چهارما :
این روایت در بخش نوادر اصول کافی آمده است و از نظر شیعه روایات این بخش از روایات شاز و غیر قابل عمل است.
=============================================
احکام بخش نوادر
( النوادر ) عنوان عام لنوع من مؤلفات الأصحاب فی القرون الأربعة الأولى للهجرة ، کان یجمع فیها الأحادیث غیر المشهورة ، أو التی تشتمل على أحکام غیر متداولة . أو استثنائیة ( 1 ) ومستدرکة لغیرها .
الذریعه ج24ص316
در آن جمع شده است احادیث غیر مشهود یا احادیثی که شامل احکام غیر متداوله یا اسثنائی است !!!
=============================================
شیخ مفید می گوید اخباری که در باب نوادر ذکر می شده است به عنوان اخبار شاذ و غیر قابل عمل بوده اند.
فی أبواب النوادر ، والنوادر هی التی لا عمل علیها.
نوادری که عمل در آن ها نیست.
منبع : جوابات اهل موصل ص 19
=============================================
پس اگر به فرض محال بگوییم که عبارت 17000 آیه در تمام نسخ بوده و منظورش 17 هزار آیه که بر پیامبر نازل شده بوده است ، باز هم کوچکترین ضرری به مذهب شیعه نمی رسد چون این روایت جز نوادر است و به گفته شیخ مفید روایات نوادر از روایاتی هستند که غیر قابل عمل هستند.
پنجما :
تحریف قرآن در روایات متعددی از کتب اهل سنت.
وهابی ها ما ثابت کردیم که منظور کلینی تحریف نبوده حالا شما بیایید از تحریف های خودتان دفاع کنین.
14 مورد از تحریف قرآن در کتب اهل سنت (کلیک کنید)
اهل سنت به ما بگویند آیا عمر بن خطاب و عایشه و بزرگانشان را که قائل به تحریف قرآن هستند را کافر می دانند؟
فــیـــلــم
پاسخ دندان شکن شیعه به شبهه ۱۷۰۰۰ آیه قرآن در اصول کافی
برای پخش آنلاین روی فیلم کلیک کنین.
برای دانلود ایــــــنــــــــجــــــا کلیک کنین.