# عایشه : خدا نعثل (عثمان) را بکشد !
# عایشه به عثمان فحاشی کرد و اصلی ترین نقش را در تحریک مردم علیه عثمان و ریخته شدن خون عثمان داشت و سپس برای خونخواهی عثمان برای علی (ع) لشکر کشید!
(اثبات از کتب اهل سنت)
أن عثمان رضی الله عنه أخر عن عائشة رضی الله عنها بعض أرزاقها فغضبت ثم قالت یا عثمان أکلت أمانتک وضیعت الرعیة ... فقال عثمان رضی الله عنه ضرب الله مثلا للذین کفروا امرأة نوح وامرأة لوط الآیة فکانت عائشة رضی الله عنها تحرض علیه جهدها وطاقتها وتقول أیها الناس هذا قمیص رسول الله صلى الله علیه وسلم لم یبل وقد بلیت سنته اقتلوا نعثلا قتل الله نعثلا ثم إن عائشة ذهبت إلى مکة فلما قضت حجها وقربت من المدینة أخبرت بقتل عثمان فقالت ثم ماذا فقالوا بایع الناس علی بن أبی طالب فقالت عائشة قتل عثمان والله مظلوما وأنا طالبة بدمه والله لیوم من عثمان خیر من علی الدهر کله
عثمان ، سهم ماهیانه عائشه را به تاخیر انداخت ؛ وی خشمگین شد و گفت : ای عثمان ؛ امانت را خوردی و مردم را نابود کردی و... عثمان به وی گفت : خداوند برای کفار دو نفر را به عنوان نمونه معرفی کرده است زن نوح و زن لوط (زنان دو پیغمبر ؛ تو نیز مانند ایشانی) به همین سب عائشه در مقابله با عثمان بسیار تلاش میکرد و می گفت : ای مردم این لباس رسول خدا است که هنوز کهنه نشده است ولی سنت وی را کهنه کردند ؛ نعثل را بکشید که خدا او را بکشد !!! عائشه به مکه رفت ؛ وقتی حجش تمام شد و به نزدیکی مدینه رسید باخبر شد که عثمان را کشتهاند ؛ پرسید بعد از آن چه شد ؟ گفتند : با علی بیعت کرده اند !!! پس عائشه گفت : قسم به خدا عثمان را مظلومانه کشتند ؛ من نیز به خدا قسم که خونخواه او هستم ؛ و روزی از زندگی عثمان بهتر از تمام دنیا بود !!!
المحصول رازی ج 4 ص 343 المؤلف: أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسین التیمی الرازی الملقب بفخر الدین الرازی خطیب الری (المتوفى: 606هـ)، دراسة وتحقیق: الدکتور طه جابر فیاض العلوانی، الناشر: مؤسسة الرسالة، الطبعة: الثالثة، 1418 هـ - 1997 م
فِی مَقْتَل عُثْمَانَ «لَا یَمْنَعنَّک مکانُ ابنِ سَلَامٍ أَنْ تَسُبَّ نَعْثَلًا» کَانَ أَعْدَاءُ عُثْمَانَ یُسَمُّونَهُ نَعْثَلا، تَشْبِیهًا بِرَجُلٍ مِنْ مِصر ، کَانَ طَوِیلَ اللِّحْیَةِ اسمُه نَعْثَل. وَقِیلَ: النَّعْثَلُ: الشَّیْخُ الأحْمَقُ، وذَکَرُ الضِباع. وَمِنْهُ حَدِیثُ عَائِشَةَ «اقتُلوا نَعْثَلا، قَتَل اللَّه نَعْثَلًا» تَعْنی عُثْمَانَ. وَهَذَا کَانَ مِنْهَا لمَّا غاضَبَتَهْ وذَهَبَتْ إِلَى مَکَّةَ.
«دشمنان عثمان به او نعثل می گفتند ، یعنی درحقیقت او را به شخصی به همین نام که از مردم مصر و دارای ریش بلندی بود تشبیه می کردند، گفته شده است نعثل به معنای پیر مرد احمق است ، وعائشه هم که گفت : بکشید نعثل را ، همین را اراده کرده است . چون این سخن را زمانی گفت که عثمان عائشه را ناراحت کرد تا از شدت ناراحتی به مکه رفت .»
الجزری ، أبو السعادات المبارک بن محمد (متوفای606هـ) ، النهایة فی غریب الحدیث والأثر ، ج 5 ، ص 79 ، تحقیق طاهر أحمد الزاوى - محمود محمد الطناحی ، ناشر : المکتبة العلمیة - بیروت - 1399هـ - 1979م .
نعثل نام مردی از مصریان است که ریشی بلند داشت ، و گفته شده است شبیه عثمان بود . و با این اسم در حقیقت او را سرزنش میکردند ، روزی مشغول سخنرانی بود که مردی سخنش را قطع کرد و به او بد گفت ، ابن سلام با آن مرد مقابله کرد ، شخص دیگری به آن مرد گفت : ابن سلام از دوستان و پیروان عثمان است و این باعث نشود که به عثمان ناسزا نگوئی ، دشمنان عثمان ، او را به همان مرد مصری تشبیه کرده و می گفتند : نعثل . و در سخنی از عائشه نقل شده است که گفت : بکشید نعثل را ، خدا نعثل را بکشد ، و این زمانی بود که عثمان عائشه را ناراحت کرده بود که به مکه هجرت کرد . و هر کس از عثمان ناراحت بود و میخواست او را سرزنش کند ، به جهت ریش بلندش به او نعثل میگفت .
الأفریقی المصری ، محمد بن مکرم بن منظور (متوفای711هـ) ، لسان العرب ، ج 11 ، ص 670 ، ناشر : دار صادر - بیروت ، الطبعة : الأولى .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
السیرة الحلبیة ج 3 ص 402 المؤلف: علی بن إبراهیم بن أحمد الحلبی، أبو الفرج، نور الدین ابن برهان الدین (المتوفى: 1044هـ)، الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الثانیة - 1427هـ ، عدد الأجزاء: 3