شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس وبلاگ و آدرس ‌های پست‌ها را به شیعیان و اهل‌سنتی که می‌شناسید بفرستید

پربازدیدترین مطالب

تحریف «صحیح بخاری» در مورد تحریم متعه توسط عمر

و اعتراف علمای اهل سنت به این تحریف


أُنْزِلَتْ آیَةُ الْمُتْعَةِ فِی کِتَابِ اللَّهِ فَفَعَلْنَاهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ یُنْزَلْ قُرْآنٌ یُحَرِّمُهُ وَلَمْ یَنْهَ عَنْهَا حَتَّى مَاتَ قَالَ رَجُلٌ بِرَأْیِهِ مَا شَاءَ

قَالَ مُحَمَّدٌ یُقَالُ إنَّهُ عُمًر.

عمران بن حصین می گوید: آیه ی متعه در کتاب خدا نازل شد. پس ما آن را با رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) انجام می دادیم و آیه ای از قرآن نازل نشد که آن را تحریم کند. و ایشان از آن نهی نکردند تا این که وفات یافتند. تا این که مردی به رای خود ، آنچه را خواست گفت. (متعه را حرام کرد.)

«محمد بن اسماعیل بخاری» گفت: می گویند او «عمر بن خطاب» است.

 


 (روی عکس ها کلیک کنین تا آنها را به اندازه واقعی ببینین.)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حذف (قَالَ مُحَمَّدٌ یُقَالُ إنَّهُ عُمًر) در نسخه های جدید صحیح بخاری

اما این مطلب در صحیح بخاری های بسیاری از چاپ ها حذف شده است از جمله در چاپ دار طوق النجاة مصر و تمام چاپ‌هایى که بر اساس نسخه بولاق مصر به چاپ رسیده است.
4518 - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا یَحْیَى، عَنْ عِمْرَانَ أَبِی بَکْرٍ، حَدَّثَنَا أَبُو رَجَاءٍ، عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَیْنٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: " أُنْزِلَتْ آیَةُ المُتْعَةِ فِی کِتَابِ اللَّهِ، فَفَعَلْنَاهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، وَلَمْ یُنْزَلْ قُرْآنٌ یُحَرِّمُهُ، وَلَمْ یَنْهَ عَنْهَا حَتَّى مَاتَ، قَالَ: رَجُلٌ بِرَأْیِهِ مَا شَاءَ "







 


اقرار علمای اهل سنت مبنی بر وجود این عبارت در صحیح بخاری :


حمیدی (متوفای488هـ) :

حمیدى در الجمع بین الصحیحین در «باب المتفق علیه عن عمران بن حصین» مى‌نویسد:

548 - الثَّانِی: عَن أبی رَجَاء العطاردی عَن عمرَان بن حُصَیْن قَالَ: أنزلت آیَة الْمُتْعَة فِی کتاب الله، ففعلناها مَعَ رَسُول الله صلى الله عَلَیْهِ وَسلم، وَلم ینزل قرآنٌ یحرمه، وَلم ینْه عَنْهَا حَتَّى مَاتَ. قَالَ رجلٌ بِرَأْیهِ مَا شَاءَ. قَالَ البُخَارِیّ: یُقَال: إِنَّه عمر. وَفِی رِوَایَة عَنهُ لمُسلم: نزلت آیَة الْمُتْعَة فِی کتاب الله - یَعْنِی مُتْعَة الْحَج - وَلم ینْه عَنْهَا حَتَّى مَاتَ.

الجمع بین الصحیحین البخاری ومسلم ، محمد بن فتوح الحمیدی ، ج 1 ، ص 349 ، رقم : 548 ، ناشر : دار ابن حزم - لبنان/ بیروت - 1423هـ - 2002م ، الطبعة : الثانیة ، تحقیق : د. علی حسین البواب .

 


کرمانی، شارح صحیح بخاری

کرمانى ، یکى از شارحان صحیح بخارى است که این مطلب را از او نقل کرده است؛ اما جالب است که صحیح بخارى چاپ شده به همراه این شرح، تحریف شده است و عبارت «قَالَ مُحَمَّدٌ یُقَالُ إنَّهُ عُمًر» را ندارد؛ ولى عین همین عبارت در شرح آن آمده است:

 


إبن أثیر جزری (متوفای 544هـ) :

3345 - عِمْرَانُ بْنُ حُصَیْنٍ: نزِلَتْ آیَةُ الْمُتْعَةِ فِی کِتَابِ الله، فَفَعَلْنَاهَا مَعَ رَسُولِ الله - صلى الله علیه وسلم - وَلَمْ یُنْزَلْ قُرْآنٌ یُحَرِّمُهُ وَلَمْ یَنْهَ عَنْهَا حَتَّى مَاتَ، قَالَ رَجُلٌ بِرَأْیِهِ مَا شَاءَ . قال البخاری، یُقَال: إِنَّه عمر.

جمع الفوائد من جامع الأصول ومجمع الزَّوائِد، المؤلف: محمد بن محمد بن سلیمان بن الفاسی بن طاهر السوسی الردوانی المغربی المالکی (المتوفى: 1094هـ)، تحقیق وتخریج: أبو علی سلیمان بن دریع، الناشر: مکتبة ابن کثیر، الکویت - دار ابن حزم، بیروت، الطبعة: الأولى، 1418 هـ - 1998 م، عدد الأجزاء: 4.


... کَمَا جَاءَ فِی الصَّحِیحَیْنِ عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَیْنِ، قَالَ: نَزَلَتْ آیَةُ الْمُتْعَةِ فِی کِتَابِ اللَّهِ وَفَعَلْنَاهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ لَمْ یَنْزِلْ قُرْآنٌ یحرمها وَلَمْ یَنْهَ عَنْهَا، حَتَّى مَاتَ، قَالَ رَجُلٌ بِرَأْیِهِ مَا شَاءَ. قَالَ الْبُخَارِیُّ : یُقَالُ إِنَّهُ عُمَرُ...

تفسیر القرآن العظیم ج1 ص399 المؤلف: أبو الفداء إسماعیل بن عمر بن کثیر القرشی البصری ثم الدمشقی (المتوفى: 774هـ)، المحقق: محمد حسین شمس الدین، الناشر: دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون - بیروت، الطبعة: الأولى - 1419 هـ، 

 


ابن حجر عسقلانی (متوفاى852 هـ):

کلام صریح ابن حجر عسقلانی و عینی در مورد این تحریف (متوفای852 هـ)

وَحَکَى الْحُمَیْدِیُّ أَنَّهُ وَقَعَ فِی الْبُخَارِیِّ فِی رِوَایَةِ أَبِی رَجَاءٍ عَنْ عِمْرَانَ قَالَ الْبُخَارِیُّ یُقَالُ إِنَّهُ عُمَرُ أَیِ الرَّجُلُ الَّذِی عَنَاهُ عِمْرَانُ بْنُ حُصَیْنٍ وَلَمْ أَرَ هَذَا فِی شَیْءٍ مِنَ الطُّرُقِ الَّتِی اتَّصَلَتْ لَنَا مِنَ الْبُخَارِیِّ لَکِنْ نَقَلَهُ الْإِسْمَاعِیلِیُّ عَنِ الْبُخَارِیِّ کَذَلِکَ فَهُوَ عُمْدَةُ الْحُمَیْدِیِّ فِی ذَلِکَ وَبِهَذَا جَزَمَ الْقُرْطُبِیُّ وَالنَّوَوِیُّ وَغَیْرُهُمَا وَکَأَنَّ الْبُخَارِیَّ أَشَارَ بِذَلِکَ

حمیدی گفته است که در صحیح بخاری این عبارت آمده است که در صحیح بخاری در ذیل این روایت آمده است که « قَالَ الْبُخَارِیُّ یُقَالُ إِنَّهُ عُمَرُ» !!! یعنی شخصی که عمران بن حصین به او کنایه زده است عمر بن خطاب بوده است ؛ اما من این مطلب را در هیچ یک از نسخ صحیح بخاری که به دست ما رسیده است ندیدم !!!

اما اسماعیلی چنین مطلبی را از بخاری نقل کرده است ؛ و نسخه در دست حمیدی نیز نسخه اسماعیلی بوده است !!!


فتح الباری شرح صحیح البخاری ، أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل العسقلانی الشافعی ، ج 3 ، ص 433 ، ناشر : دار المعرفة - بیروت ، تحقیق : محب الدین الخطیب .


این سخن ابن حجر نشان مى‌دهد که تا قرن هشتم و تا زمان ابن کثیر سلفى ، این روایت در بخارى به همان صورتى بوده که وى و علماى قبل از او نقل کرده‌اند ؛ اما در زمان ابن حجر و نسخه‌هاى که به دست او رسیده این جمله حذف شده بوده .


بدر الدین عینی (متوفاى 855هـ):

و بدر الدین عینى نیز که از معاصرین ابن حجر بوده ، بعد از نقل این روایت مى‌گوید :

وَحکى الْحمیدِی أَنه وَقع فِی البُخَارِیّ فِی رِوَایَة أبی رَجَاء عَن عمرَان، قَالَ البُخَارِیّ: یُقَال: إِنَّه عمر، أَی الرجل الَّذِی عناه عمرَان بن حُصَیْن قیل: الأولى أَن یُفَسر بهَا عمر، فَإِنَّهُ أول من نهى عَنْهَا، وَأما من نهی بعده فِی ذَلِک فَهُوَ تَابع لَهُ.

عمدة القاری شرح صحیح البخاری ، بدر الدین محمود بن أحمد العینی (متوفای855هـ) ج 9 ، ص 205 ، ناشر : دار إحیاء التراث العربی – بیروت .

حمیدی نقل کرده است که در صحیح بخاری در ذیل این روایت ، عبارت « قَالَ البُخَارِیّ: یُقَال: إِنَّه عمر» آمده است . یعنی آن شخصی که عمران بن حصین به وی کنایه می زند عمر است ؛ عده ای نیز گفته اند درست همین است که مقصود وی را عمر بدانیم ؛ زیرا وی اولین کسی بود که از متعه نهی نمود ؛ اما کسانی که بعد از وی آمدند همگی از او تبعیت کردند .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">