شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس این سایت و آدرس مطالب را به شیعیان و اهل سنتی که می شناسید بفرستید

شیعه برحق است

برای شرکت در ثواب مطالب ؛ آدرس وبلاگ و آدرس ‌های پست‌ها را به شیعیان و اهل‌سنتی که می‌شناسید بفرستید

پربازدیدترین مطالب

امام شافعی : خوردن گربه کوهی ، موش خرما ، جوجه تیغی ، راسو ، بزمجه و ... جایز است !

(اثبات از کتب اهل سنت)


متن عربی و تصویر کتاب

 
ماوردی بصری شافعی در کتاب الحاوی الکبیر می نویسد:

فأما السنور فضربان : أهلی ووحشی
وأما السنور البری ففی إباحة أکله وجهان کابن آوی :
أحدهما : یؤکل وهو مقتضی تعلیل الشافعی ، لأنه لا یبتدیء بالعدوی.
والثانی : لا یؤکل ، وهو مقتضی تعلیل المروزی ، لأنه یعیش بأنیابه.
قال الشافعی : ویؤکل الوبر والقنفذ والوبر دویبة سوداء أکبر من ابن عرس. وفی أکل ابن عرس وجهان:
أحدهما یؤکل . علی مقتضی تعلیل الشافعی.
والثانی : لا یؤکل ، علی مقتضی تعلیل المروزی.
فإن قیل : فکیف أبحتم أکل القنفذ وقد روی أبو هریرة أنها ذکرت عند رسول الله (ص) فقال : «خبیثة من الخبائث»
قیل : یحتمل إن صح الحدیث علی أنها خبیثة الفعل دون اللحم ، لما فیه من إخفاء رأسه عند التعرض لذبحه ، وإبداء شوکه عند أخذه.
فأما أم حبین ففی إباحة أکلها وجهان :
أحدهما : تؤکل ، وهو مقتضی کلام تعلیل الشافعی ، وقد نص علی أن فیه الجزاء
والوجه الثانی : أنها لا تؤکل ، وهو مقتضی تعلیل المروزی، وقد قال فیها البدوی ما قال
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


ترجمه
 
 
اما گربه دو قسم است: اهلی و وحشی
اما گربه کوهی : در باره جواز خوردن آن دو نظر وجود دارد : یک نظر این است که خورده می شود و این نظر مقتضای استدلال شافعی است ؛ چون ابتدا به حمله نمی کند.
نظر دیگر این است که جایز نیست و مقتضای استدلال مروزی است ؛ چون به خاطر نیش هایش زنده است (گوشت خوار است).
 
 

شافعی گفته: خوردن وبر و جوجه تیغی جایز است . وبر حیوان کوچکی است سیاره رنگ و بزرگتر از راسو (موش خرما) .
 
 

در باره خوردن راسو نیز دو نظر وجود دارد : یک نظر این است که جایز است و این نظر مقتضای استدلال شافعی است
دوم : جایز نیست و این مقتضای استدلال مروزی است.
 
 
 

اگر گفته شود که چگونه خوردن جوجه تیغی را جایز می دانید ؛ با این که ابوهریره نقل کرده است که نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله در باره آن سخن گفته شد ، آن حضرت فرمود: «یکی از خبیث ها است»
 
 

گفته شده: اگر حدیث صحیح باشد، احتمال دارد این است که این حیوانات کارش بد است نه گوشتش ؛ چون در هنگامی برای سر بریدن او اقدام می شود، سرش را مخفی کرده و تیغ هایش را در هنگام گرفتن آشکار می کند
اما ام حبین (بزمجه) در باره خوردن آن نیز دو دیدگاه وجود دارد:
 
 

نظر اول این است که خورده می شود و این دیدگاه مقتضای استدلال شافعی است.
نظر دوم این است که خورده نمی شود و این نظر مقتضای استدلال مروزی است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">